• Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums

     

    Konspekts3 Ekonomika

Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 13.11.2009.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Ir
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 1.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 2.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 3.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 4.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 5.
Darba fragmentsAizvērt

Preču piedāvājums ietver preces piedāvāto daudzumu, piedāvājuma likumu, piedāvājuma līkni, piedāvājuma izmaiņas un piedāvājuma līknes nobīdi. Piedāvājuma likums ataino preces piedāvāto daudzumu un cenas sakarību. Arī piedāvājumu ietekmē divi faktori- cenas un ārpuscenas faktori.
Galvenie ārpuscenas faktori, kas ietekmē piedāvājumu ir:
tehnoloģijas,
nodokļi un muitas tarifi;
ražošanas faktoru cenu izmaiņas;
citu preču cenas;
cenu izmaiņas prognozes;
klimatiskie un laika apstākļi;
kredīta procentu likmes;
radikālās politiska un ekonomiska rakstura izmaiņas.
Izmaiņas vienā vai vairākos minētajos faktoros ietekmēs piedāvājuma līknes nobīdi vai nu pa labi, vai pa kreisi.
Līkne S ataino, kā, pieaugot cenai, piedāvātais daudzums arī palielinās, bet, cenai pazeminoties, piedāvātais preču daudzums samazinās. Tātad piedāvājuma līkne izsaka sakarību starp piedāvātās preces daudzumu un cenu, ņemot vērā, ka citi nosacījumi neietekmē pārdevēja plānus. Ja piedāvājums pieaug, tad līknes nobīde pa labi, bet, ja samazinās, tad piedāvājuma līknes nobīde notiek pa kreisi.1

Preces cenas izmaiņas ir rezultāts izmaiņām piedāvājuma daudzumā. Tā ir kustība no viena punkta uz otru – no a uz b – nemainīgā piedāvājuma līknē.
Tirgū pircēja un pārdevēja intereses ir atšķirīgas, gluži pretējas, jo pircēji vēlas iegādāties preces par zemāku cenu, bet pārdevēju interese ir pārdot par augstāku cenu. Tādēļ tirgū veidojas līdzsvara cenas. Līdzsvara cena veidojas, ja pieprasītais preču daudzums ir vienāds ar piedāvāto preču daudzumu tirgū. …

Autora komentārsAtvērt
Atlants