Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 15.11.2004.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Vidusskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Referāts 'Krīzes bērnu attīstībā un to novēršanas iespējas', 1.
  • Referāts 'Krīzes bērnu attīstībā un to novēršanas iespējas', 2.
  • Referāts 'Krīzes bērnu attīstībā un to novēršanas iespējas', 3.
  • Referāts 'Krīzes bērnu attīstībā un to novēršanas iespējas', 4.
  • Referāts 'Krīzes bērnu attīstībā un to novēršanas iespējas', 5.
  • Referāts 'Krīzes bērnu attīstībā un to novēršanas iespējas', 6.
  • Referāts 'Krīzes bērnu attīstībā un to novēršanas iespējas', 7.
  • Referāts 'Krīzes bērnu attīstībā un to novēršanas iespējas', 8.
Darba fragmentsAizvērt

Vairums psihologu, kas pētījuši bērna attīstību, uzsver tās nevienmērīgumu. Ž. Piažē, D. Elkoņins, Ē. Eriksons u.c. norāda uz bērna attīstības krīzēm gada, 3 gadu, 7 gadu vecumā. Tas nav stingri noteikts vecums. Citiem bērniem krīze var sākties agrāk, citiem – vēlāk. Arī tās ilgums visiem bērniem nav vienāds. Atkarībā no pieaugušo reakcijas uz krīzes risinājumu tā var ilgt dažas nedēļas, mēnesi vai turpināties pat gadu, ja pieaugušo rīcība neatbilst bērna jaunajām vajadzībām. Psihologi secina, ka krīze veidojas tad, kad bērna jaunās vajadzības nav līdzsvarā ar iespējām tās risināt. Vecāki bieži nesaprot, kas ar bērnu notiek, un nespēj reaģēt uz viņa vajadzībām, nespēj pārkārtot vidi un savu uzvedību atbilstoši bērna izaugsmei. Tādēļ veidojas konflikti, kuri traucē, bremzē bērna attīstību, un zūd sapratne starp vecākiem un bērnu.
Līdz 90. gadiem pedagoģijā bija maz padomu, kā vecākiem rīkoties krīžu gadījumā. Vairāk runāja par bērnu nedisciplinētību. Pēdējos gados parādījušies citu valstu pedagogu pētījumi un ieteikumi, kā mums – vecākiem – reaģēt “grūtajos periodos”, kad nespējam tikt galā ar bērna uzvedību, kaprīzēm.
Bērna attīstībā krīze var būt saistīta ar to,
• Ka ģimenē ir maz bērnu vai viņš ir vienīgais bērns;
• Ka bērns apmeklē bērnudārza grupu, kurā apvienoti viena vecuma bērni un viņam nav saskarsmes ar vecākiem un jaunākiem bērniem (jāatzīmē, ka praksē nav bijis skaidrojuma, kādēļ vienā grupā apvienojami viena vai dažāda vecuma bērni).
Līdz ar to bērnam ir sveša tuvākā nākotne un pagātne. Bet, ja bērns redz, kas ar viņu notiks vēlāk vai kas tikko noticis, tad arī krīze ir vieglāk pārvarama. Ja bērns dzīvo daudzbērnu ģimenē, tad viņš cenšas būt līdzīgs lielākajiem brāļiem un māsām, orientējas uz viņu interesēm un darbību. Tas dod bērnam jau daļēji apzinātu attīstības virzību. Kontaktējoties ar mazākajiem bērniem un vērojot, kādas grūtības viņam pašam tikko bijušas, bērns cenšas mazajiem palīdzēt un izskaidrot viņu kaprīzes. Ja bērns ir maz mīlēts, viņš centīsies izrādīt mīlestību mazajam, kuram ir krīzes periods. Bērnam jāsaņem mīlestība gan no lielākiem bērniem, gan pieaugušajiem. Pēc psihologu secinājumiem, daudzbērnu ģimenēs krīzes periodi bērnam ir īsāki un vieglāk pārdzīvojami, bet mēdz būt arī izņēmumi.

Autora komentārsAtvērt
Atlants