-
Valstu nodokļu sistēmu ietekme uz starptautisko kapitāla kustību
Bezmaksas!
2011. - 2015. g.
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
IEVADS | 5 | |
1. | NODOKĻU BŪTĪBA | 7 |
1.1. | Nodokļu elementi | 8 |
1.2. | Nodokļu klasifikācija | 11 |
1.3. | Valstu nodokļu politika | 13 |
1.3.1. | Nodokļu politikas pamatvirzieni | 17 |
1.3.2. | Nodokļu politikas funkcijas | 18 |
1.3.3. | Nodokļu politikas ietekmes makroekonomiskie radītāji | 20 |
1.4. | Valstu nodokļu sistēmas | 21 |
1.4.1. | Nodokļu sistēmu funkcijas | 21 |
1.4.2. | Efektīvās nodokļu sistēmas pamatprincipi | 22 |
1.4.3. | Nodokļu sistēmu klasifikācija | 25 |
1.5. | Nodokļu sistēmu teritoriālais un rezidences princips | 26 |
2. | LATVIJAS UN IGAUNIJAS NODOKĻU SISTĒMAS | 31 |
2.1. | Latvijas nodokļu sistēmas raksturojums | 31 |
2.1.1. | Latvijas tiešie nodokļi | 34 |
2.1.2. | Latvijas netiešie nodokļi | 38 |
2.1.3. | Latvijas nodokļu klasifikācija atbilstoši ekonomiskajām funkcijām | 40 |
2.2. | Igaunijas nodokļu sistēmas raksturojums | 42 |
2.2.1. | Igaunijas tiešie nodokļi | 44 |
2.2.2. | Igaunijas netiešie nodokļi | 49 |
2.3. | Latvijas un Igaunijas nodokļu sistēmu salīdzinājums | 50 |
3. | LATVIJAS UN IGAUNIJAS NEREZIDENTU APLIKŠANA AR NODOKĻIEM | 56 |
3.1. | Latvijas nerezidentu aplikšana ar nodokļiem | 56 |
3.1.1. | Latvijas nerezidentu – fizisko personu aplikšana ar nodokļiem | 56 |
3.1.2. | Latvijas nerezidentu – juridisko personu aplikšana ar nodokļiem | 61 |
3.2. | Igaunijas nerezidentu aplikšana ar nodokļiem | 66 |
3.2.1. | Igaunijas nerezidentu – fizisko personu aplikšana ar nodokļiem | 66 |
3.1.2. | Igaunijas nerezidentu – juridisko personu aplikšana ar nodokļiem | 67 |
3.3. | Latvijas un Igaunijas nodokļu sistēmu salīdzinājums piemērošanā uz nerezidentiem | 68 |
SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI | 72 | |
Izmantotās literatūras un avotu saraksts | 75 |
SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI
Bakalaura darba ietvaros tika izpētīti nodokļu sistēmu teorētiskie aspekti, kā arī to praktiskā piemērošana divās valstīs – Latvijā un Igaunijā. Veiktie pētījumi un iegūtie rezultāti dod iespēju labāk izprast un orientēties nodokļu, nodokļu politikas un nodokļu sistēmu jomās, novērtēt to pielietošanas variantus gan valsts līmenī, gan arī starptautiskajā mērogā, analizēt priekšrocības un trūkumus konkrētās valsts nodokļu sistēmas ietvaros.
Galvenie bakalaura darba secinājumi ir:
1. Nodokļi ir valsts iekārtas neatņemama sastāvdaļa un galvenais valsts ienākumu avots.
2. Nodokļa definīcija ietver trīs galvenos elementus: obligāts maksājums, bezatlīdzības maksājums, obligāts maksājums naudas izteiksmē.
3. Nodokļu funkcijas ir: fiskālā funkcija - valsts finansu resursu formēšana , kas ir nepieciešams valsts pašu funkciju īstenošanai; regulējošā funkcija - pastāvošās ekonomikas regulēšana, konkrētas nozares attīstīšanas vai bremzēšanas veikšana.
4. Nodokļus klasificē pēc ieturēšanas īpatnībām, faktiskā maksātāja aktivitāti un apliekamo objektu. Ekonomiskā teorija izšķir vairākus nodokļu klasifikācijas variantus. Galvenie no tiem ir nodokļu iedalīšana tiešajos, netiešajos nodokļos un sociālajās apdrošināšanas iemaksās.
5. Veidojot nodokļu politiku, valsts vadībai jāatrod optimālākais variants, kā ar esošiem resursiem un atbilstoši ekonomiskajai situācijai, kā arī valsts mērķiem izveidot tādu nodokļu politiku, kas pārmērīgi nenoslogos iedzīvotājus un uzņēmējus un vienlaicīgi nodrošinās nepieciešamo līdzekļu iekasēšanu budžetā. Nodokļu politikai jābalstās uz ekonomiskās efektivitātes, elastīguma, efektīvās administrēšanas, objektivitātes un taisnīguma, politiskās atbildības principiem.
6. Attīstoties starptautiskajai tirdzniecībai, notiek nepārtraukta darbaspēka un kapitāla kustība, kas paredz katrai valstij tādas nodokļu sistēmas izveidi, kas nekavēs iekšējo tirgu darījumus, aizkavēs iekšzemes kapitāla aizplūdi un stimulēs iekšzemes kapitāla ieplūdi. Izejot starptautiskajā tirgū, uzņēmējam jāizanalizē ne tikai konkrētās valsts ekonomisko stāvokli, bet arī iespējas un ierobežojošus aspektus viņam darboties šīs valsts iekšējā tirgū kā ārvalsts uzņēmējam, jo tām ir jārēķinās nevis ar pirmsnodokļu, bet gan ar pēcnodokļu peļņu.
7. Starptautiskā tirdzniecība paredz starptautisko nodokļu aplikšanu divu veidu nodokļu maksātājiem – rezidentiem un nerezidentiem, pie tam katra valsts var veidot atšķirīgus nosacījumus katrai maksātāju grupai.
8. Latvijas nodokļu sistēmu veido nodokļi un nodevas, nodokļu sistēmai ir raksturīgi bieži grozījumi, neparedzamība un labojumi, kas negatīvi ietekmē investīciju ieplūšanu un kavē kapitāla piesaistīšanas procesus. Straujas un nepardomātas nodokļu likmju paaugstināšanas sekas ir iekšējā tirgus samazinājums, uzņēmēju nespēju plānot savus izdevumus un ienākumus, mudināja pārvākšanos no pašmāju tirgus uz ārvalstu noieta tirgu, un kā secinājums – kapitāla aizplūdi no valsts.
9. Igaunijas nodokļu sistēma ir balstīta uz vienkāršības, plaša nodokļa bāzes un salīdzinoši ar Eiropas valstīm, zemo nodokļu likmju principiem, nodokļu politika tiek noteikta centralizēti, tā ietver gan valsts, gan pašvaldības nodokļus ar mērķi sasniegt ilgtspējīgu, sociāli un reģionāli līdzsvarotu ekonomisko izaugsmi.
10. Salīdzinājumā no nodokļu sistēmas efektivitātes un ieņēmumu aspekta, Igaunijas nodokļu sistēma ir vienkāršākā, tās administrēšanas principi ir vieglāk saprotāmi nodokļu maksātājiem, tai nav raksturīga bieža mainība un grozījumi, ka tās notiek Latvijā. Tāpēc no stabilitātes un pievilcības puses, nerezidentiem kā darbības vieta ir pievilcīgākā ir Igaunija.
11. Salīdzinot Latvijas un Igaunijas nodokļu sistēmu piemērošanu attiecībā uz nerezidentiem, autore secināja, ka no nerezidentu – juridisko personu nodokļu izdevumu puses, ir izdevīgāk veikt saimniecisko darbību kā ārvalsts uzņēmumam un maksāt attiecīgos nodokļus Latvijā.
Balstoties uz darba secinājumiem, autore izvirzīja sekojošus priekšlikumus:
1. Valsts ieņēmumu dienestam: lai paaugstinātu nodokļu sistēmas efektivitāti un padarīt nodokļu maksātājiem to vienkāršātaku un saprotāmāku, jāuzlabo nodokļu administrācija.
…
Darbs novērtēts uz 9 ballēm un tika uzskatīts, kā izcils teorētiskās un praktiskās šīs tēmas atspoguļošanas piemērs. Darba mērķis ir noteikt valsts nodokļu sistēmas īstenošanas principu ietekmi uz starptautisko kapitāla kustību, dot priekšlikumus Latvijas nodokļu sistēmas pilnveidošanai, kas sekmētu samazinājumu kapitāla izvešanai no valsts un palielinātu ārvalstu kapitāla ievešanu. Darbs sastāv no teorētiskās, analītiskās, praktiskās daļas (tika analizēta Latvijas un Igaunijas nodokļu sistēmu piemērošana attiecībā uz nerezidentiem, kā arī veikta to salīdzinošā analīze). Ievietoti 18 attēli un 16 tabulas, noformētas atsauces uz 32 avotiem.