-
Burtu apguves veicināšana 4–5 gadu vecumā
Skaņu un burtu apguve – lasīt un rakstītprasmes pamats
Burtu apguve ir viens no nozīmīgākajiem posmiem bērna agrīnajā attīstībā, jo tā kalpo par pamatu turpmākai lasīt un rakstītprasmes izveidei. Lasīt un rakstītprasme nav tikai tehniska darbība, tā ir kognitīvs process, kurā bērns apgūst simbolu sistēmu un to sasaisti ar skaņām, nozīmēm un priekšstatiem par pasauli. Tādējādi burti un to skaņas kļūst par instrumentu, kas nodrošina bērna spēju komunicēt, uztvert un radīt informāciju.
Lai bērns veiksmīgi apgūtu burtus, vispirms būtiska ir fonemātiskās dzirdes attīstība, kas ļauj izšķirt dažādas skaņas un noteikt to vietu vārdos. Ja bērns spēj saklausīt, ka vārds “suns” sākas ar skaņu s, bet “māja” ar skaņu m, tad tas rada priekšnosacījumus tam, lai šīs skaņas vēlāk tiktu sasaistītas ar burtiem. Fonemātiskās dzirdes traucējumi var apgrūtināt lasīt un rakstītprasmes apguvi, tāpēc pedagogiem šajā vecumā ir jāievieš rotaļas un vingrinājumi, kas trenē bērna spēju saklausīt un atšķirt skaņas.
…
Darbs veltīts 4–5 gadu vecu bērnu burtu apguves problemātikai, akcentējot gan teorētiskos, gan praktiskos aspektus. Ievads skaidro tēmas aktualitāti, pētījuma mērķi un struktūru. Pirmajā nodaļā aplūkoti skaņu un burtu apguves pamati, kas kalpo par lasīt un rakstītprasmes attīstības pamatu. Otrajā nodaļā analizēti burtu apguves priekšnosacījumi, pievēršot uzmanību bērna vecuma īpatnībām, atbilstošas mācību vides nozīmei un rotaļu izmantošanai mācību procesā. Trešajā nodaļā aprakstīts pētījums par 4–5 gadu vecu bērnu burtu apguves sekmēšanu, tostarp pētījuma metodes, gaita un rezultātu analīze. Darba secinājumi apkopo galvenās atziņas par efektīvām pedagoģiskajām pieejām un rotaļu nozīmi burtu apguvē, sniedzot ieteikumus pedagogiem un vecākiem.







