Vērtējums:
Publicēts: 06.11.2005.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Vidusskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'Ķīnas un Japānas tradicionālā kultūra', 1.
  • Konspekts 'Ķīnas un Japānas tradicionālā kultūra', 2.
Darba fragmentsAizvērt

aoisms.
-Teorētiķis – skolotājs Laodzi (6.gs.p.m.ē.), kas mācības būtību izklāstījis tekstā Daodedzin (Ceļš un tikums)
-Daoisma būtība. Pievēršas dabas un cilvēka pareizu attieksmju problēmai. Cilvēkam jāmācās pieskaņoties dabas noteiktajai kārtībai, jāielaiž sevī dabas pasaules norises. Balstās uz senākajiem ieskatiem par to, ka visa apkārtējā pasaule ir apdvēseļota, tātad dzīva. Pats Dao uztverams kā ceļš, princips, universālais likums.
-Daoisma simbols -  Ietver sevī iņ un jaņ principu attiecības. Iņ - pasīvais, sievišķais, tumšais, mitrais zeme. Jaņ – aktīvais, valdošais, vīrišķais, sausais, gaišais, debesis. Harmoniju veido abu šo principu veselums, kopdarbība , no tā izriet pasaules mūžīgā mainība.
Konfūcisms.
-Teorētiķis - Konfūcijs, kas dzīvojis 6./5.gs. mijā p.m.ē.
-Mērķis – harmonizēt morāles pretrunās nonākušo sava laika sabiedrību.
-Mācības būtība. Konfūcisms, balstoties uz universālajām dabas likumībām, akcentē pareizas cilvēka un sabiedrības attiecības. Šis princips prasa jaunākā godbijīgu attieksmi pret vecāko un cienījamāko, pavalstnieka bezierunu pakļautību savam valdniekam, bet katram cilvēkam būt labam savas valsts pilsonim, krietnam ģimenes loceklim.…

Atlants