-
Konkurentu novērtēšana un konkurences spēku modeļa izvērtēšana. Konkurentu stratēģiskā grupa
Pastāv daudzas 5 spēku teorijas modofikācijas. Bijušais Intel vadītājs Endrjū Grūvs uzskata, ka M. Poretra 5 spēku modelis ignorē 6. faktora esamību – komplementāro uzņēmumu spēku, enerģiju un zināšanas. Komplementārie produkti ir produkti, kuri palielina nozares uzņēmumu produktu vērtību (papildina tos), jo tad, kad tos izmanto kopā, produkti labāk apmierina pircēja prasības. Piemēram, personālo dartoru nozarē komplementārie produkti ir lietojumprogramma. Gan aizstājējprodukti, gan komplementārie produkti ietekmē nozares pieprasījumu. Situācijās, kad komplementārie produkti lielā mērā nosaka pieprasījumu pēc nozares precēm, nozares ienesīgumam izšķirīgs ir pietiekams komplementāro produktu daudzums. Ja komplementāro produktu kļūst vairāk, tas palielina nozares pieprasījumu un ienesīgumu un dod daudz jaunu iespēju vērtības radīšanai. Ja komplementārie produkti ir vāji, tas var apdraudēt nozares izaugsmi un ierobežot ienesīgumu.
Stratēģiskās grupas nozarē. Stratēģiskās grupas ir uzņēmumu grupas, kas izmanto līdzīgas stratēģijas, reaģējot uz vides ietekmi nozares ietvaros. Vadītājiem ir ērtāk sadalīt uzņēmumus nozares ietvaros atsevišķās stratēģiskajās grupās. Tad viņi var mācīties no citiem grupas uzņēmumiem un labāk saredzēt spēkus, kuri ietekmē pašu uzņēmumus. Stratēģiskša grupas parāda saistību starp visas nozares darbību un atsevišķa nozares uzņēmuma darbību. Stratēģisko grupu analīze ļauj vadītājiem izvērtēt, kā uzņēmumi ar līdzīgu raksturojumu vienā stratēģiskajā grupā var izmantot stratēģijas, kas ir neraksturīgas citas stratēģiskās grupas uzņēmumiem. Tā palīdz izprast viņu pašu uzņēmuma stratēģisko pozīciju un darbību salīdzinājumā ar tiešajiem konkurentiem. Tiešie konkurenti ir uzņēmumi, kas darbojas uzņēmuma stratēģiskajā grupā.
…
Nozare jeb industrija ir uzņēmumu grupa, kas piedāvā produktus vai pakalpojumus, kuri ir tuvi aizstājēji cits citam, t.i., produktus vai pakalpojumus, kas apmierina vienādas patērētāju pamata vajadzības. Uzņēmuma tuvākie konkurenti, tā sāncenši ir tie, kas nodrošina šīs vienādās patērētāju pamata vajadzības. Tirgus nodrošinātās patērētāju pamata vajadzības veido nozares robežas. Ir ļoti svarīgi, lai vadītāji to saprastu, jo, nosakot robežas nepareizi, viņi var izrādīties zaudētāji attiecībā pret konkurentiem, kas apmierina vienādas patērētāju pamata vajadzības, piedāvājot atšķirīgus produktus.