Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 22.04.2010.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'Salīdzināmās tiesības', 1.
  • Konspekts 'Salīdzināmās tiesības', 2.
  • Konspekts 'Salīdzināmās tiesības', 3.
  • Konspekts 'Salīdzināmās tiesības', 4.
  • Konspekts 'Salīdzināmās tiesības', 5.
  • Konspekts 'Salīdzināmās tiesības', 6.
  • Konspekts 'Salīdzināmās tiesības', 7.
  • Konspekts 'Salīdzināmās tiesības', 8.
  • Konspekts 'Salīdzināmās tiesības', 9.
  • Konspekts 'Salīdzināmās tiesības', 10.
  • Konspekts 'Salīdzināmās tiesības', 11.
Darba fragmentsAizvērt

1.Salīdzināmo tiesību (ST) priekšmeta saturs un nozīme.
Salīdzināmā jurisprudence sevī ietver divu vai vairāku valstu tiesību sistēmu analītisku izpēti atsevišķu aspektu salīdzināšanas ceļā, lai noteiktu to kopīgās un atšķirīgās iezīmes. Strīdīgie viedokļi par ST juridiskās disciplīnas dabu var būt kā:- zinātniska metode (ties.sal. izpētes metode bez patstāvīga priekšmeta); - tīra zinātne (patstāvīga disciplīna ar savu patstāvīgu priekšmetu); - zinātniska palīgdisciplīna tiesību teorijas ietvaros (salīdzinošas metodes teorija kā vispārējās tiesību teorijas daļa). Tiešāks jēdziens ST ir salīdzinošās jurisprudence.
ST galvenais izpētes priekšmets ir valsts tiesības un to klasifikācija. Priekšmetam ir vispārējā un sevišķā daļa. Vispārēja daļa: 1) (ST) priekšmeta daba; 2) ST metodoloģija: 3) ST mērķis un uzdevums; 4) ST salīdzināšanas un vērtēšanas kritēriji. Sevišķā daļa: 1) strukturālais aspekts (dažādas tiesību masīva struktūras) – tiesību loki, tiesību sistēma, normatīvais masīvs,ties.sargājošo institūciju struktūra, institūcijas,kas nodrošina t n veidošanos un īstenošanu, doktorīnas: 2) nozaru aspekts – civiltiesības, konstitucionālās, kriminālties, procesuālās ties.
ST pielietošanas jomas. Akadēmiskās:- sekmē nac ties izpēti;- atvieglo ārvalstu ties sist izpratni;- ceļ stud ties kultūras līmeni;- grauj ksenofobiju ties jomā. Praktiskā: -palīdz likdoš ievērot ārvalstu pieredz;- sekmē nac privātties normu harmoniz un unifik izstrādājot starptaut konvenc un tipveida līg;- sekmē nac publ ties normu harmoniz un unifik izstrādājot rekomendāc šajā jomā;- aizpilda „baltos plankumus” ties ļaujot iatulkot ar komperatīvās met.palīdzību citu ts tiesu lēmumus;- palīdz juristiem risināt ārvalstu ties jautāj, kas rodas viņu praksē;- palīdz zinātniekiem izmantot ārvalstu pieredzi ties jomā savos darbos.

2.ST zinātnes vēsturiskā attīstība.
Pastāv pretrunīgi viedokļi par zinātnes pirmssākumiem. Viens viedoklis -no 4.gs.p.m.e., bet cits, ka 1900.g., kad notika pirmais starptautiskais komparitivistu kongress. Aristotelis 4.gs.p.m.ē. salīdzina 40 grieķu polisu iekārtas darbā „Politika”, ko uzskata par ST sākumpunktu. Platons 5.gs.p.m.ē. darbā „Valsts” salīdzina valstis konstitucionālo ties. Jomā. Taču tā ir 4., 5.gs radusies salīdzinošā metode, bet kā patstāvīga zinātne tā radās 1900.g., kad tiek klasificētas tiesību saimes, noteikts ST priekšmets.…

Autora komentārsAtvērt
Atlants