Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 31.05.2021.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 2 vienības
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'Varas un performativitātes jēdzieni Džūditas Batleres darbā "Dzimtes nemiers"', 1.
  • Konspekts 'Varas un performativitātes jēdzieni Džūditas Batleres darbā "Dzimtes nemiers"', 2.
  • Konspekts 'Varas un performativitātes jēdzieni Džūditas Batleres darbā "Dzimtes nemiers"', 3.
Darba fragmentsAizvērt

Taču dzimumiem ir arī acīmredzamās atšķirības ,piemēram, ka vidējā vīrieša ķermeņa masa ir lielāka par vidējās sievietes ķermeņa masu, un tas nevienu nepārsteidz. Batlere savā intervijā saka:” Redziet, es neesmu pilnīga idiote: es zinu, ka starp dzimumiem ir bioloģiskas atšķirības, un es tās nenoliedzu. Bet ar šo atšķirību noteikšanu vēl nepietiek, ir nepieciešams precizēt. Taču, tiklīdz mēģinām precizēt, mēs nonākam kulturāli saspringtās interpretācijās.” Džūdīta skaidrо ar piemēru par dzemdēšanu, jā, tо var tikai sieviete. Taču irsievietes, kurām nevar būt bērni un kuras tos nevēlas. Vai vajadzētu teikt, ka viņas nav sievietes? Ja sakām, ka sievietes no vīriešiem atšķiras ar šo spēju, bet mūsu esamībā tā nav noteicošā, tad tomēr atrоdamies kultūras laukā, izmantojam noteiktu normu kā instrumentu bioloģiskās atšķirības definēšanā. Un šādā diskusijā īsti nav iespējams izšķirt, kas izriet nо bioloģijas un kas – nо kultūras. Manuprāt, ja Batleri un biologus pretstatīt, viņi viens otru nejau iznīcinās, bet, visticamāk, pat būtu noderīgi viens otram. Lasīt tikai Batleri vai tikai biologus nozīmē redzēt tikai pusi no visa. Ir skaidrs, ka cilvēki nav vienlīdzīgi: mēs esam atšķirīgi - kāds ir lielāks, kāds ir mazāks, kāds ir gudrāks, kāds ir dumjāks utt., bet šī vārda politiskajā nozīmē (tiesības un konstitūcijās) cilvēki ir vienlīdzīgi.Tāpēc cilvēks pats sev var izvēlēties savu iekšējo(dvēseles) dzimumu, kas var būt, gan sieviete, gan vīrietis, jan jebkurš cits. …

Autora komentārsAtvērt
Redakcijas piezīmeAtvērt
Atlants