Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 19.11.2009.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 3 vienības
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'Materiāli semināriem filosofijā pedagoģijas studentiem', 1.
  • Konspekts 'Materiāli semināriem filosofijā pedagoģijas studentiem', 2.
Darba fragmentsAizvērt

1. Talesa, Anaksagora un Anaksimandra uzskatu salīdzinājums
Taless pirmais noformulē jautājumu „Kas ir visa pirmsākums?” Viņš apšaubīja mītisko skaidrojumu, ka viss cēlies no Haosa.
Viņš kā atbildi min, ka visa pirmsākums ir ūdens. Viņš izvēlas vienu no četrām stihijām, taču līdz mūsdienām nav nonākusi informācija, kādēļ viņš kā pirmsākumu izvēlējās tieši ūdeni.
Anaksimandrs noformulēja vārdu archē, kas nozīmē ‘pirmsākums’. Viņa uzskati atšķīrās no Talesa uzskatiem ar to, ka Anaksimandrs uzskatīja, ka visa pirmsākums ir apeirons, kas nav stihija jeb kaut kas konkrēti eksistējošs, bet ir bezrobežu bezgalība, ko nevar nodalīt no visa cita, noteikt, ierobežot telpā, laikā, kvalitātē.
Līdz ar to viņš pievērsās jautājumam, kā no nenoteiktā rodas noteiktais. Atbildot, viņš skaidroja, ka apeirons mūžīgās kustības rezultātā izdala sauso, mitro, auksto, silto, kas ir četri lietu stāvokļi, kas savienojoties rada stihijas. Neviena no stihijām nav pārsvarā.
Anaksimens, Anaksimandra skolnieks, nepiekrita abiem minētajiem filozofiem, bet pārņēma idejas no tiem un izveidoja savu teoriju. Viņš, līdzīgi kā Taless, uzskatīja, ka visa pirmsākums ir viena no stihijām – gaiss, taču apgalvoja, ka tas līdzīgi apeironam ir bezgalīgs un neierobežots. …

Autora komentārsAtvērt
Atlants