-
Motivācija kā organizācijas vadīšanas problēma
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | Motivācija ir | 4 |
2. | Motivācijas teorijas veidi | 6 |
2.1. | Vajadzību hierarhija! | 6 |
2.2. | Divfaktoru modelis! | 8 |
2.3. | ERG teorija! | 10 |
2.4. | Sasniegumu motivācijas teorija! | 10 |
3. | Motivācija darba vietā | 14 |
3.1. | Atalgojums kā motivēšanas instruments | 16 |
3.2. | Motivāciju ietekmē | 18 |
3.3. | Ieteikumi darbinieku motivācijai | 19 |
Secinājumi | 21 | |
Atsauces/izmantotā literatūra | 22 |
Motivēšana ir dinamisks process, kurš, lietojot psiholoģiskās, sociālās, ekonomiskās un tiesiskās metodes un līdzekļus, sekmē darbinieku un uzņēmuma izvirzīto mērķu sasniegšanu.Savā darbā motivētie darbinieki ir uzņēmuma lielākā vērtība, viņi ir tendēti uz kvalitatīvas produkcijas ražošanu un pakalpojumu sniegšanu un uzņemas atbildību par sava darba kvalitāti.
Darbinieku darbība ir atkarīga no trīs faktoriem:
- prasmes un spējām (iespējas veikt attiecīgu darbību);
- resursiem (materiāli, iekārtas, informācija);
- motivēšanas (būt ieinteresētam veikt attiecīgo darbu).
Jebkura cilvēka darbība sākas ar vajadzību, bet tās darbību konkrētā virzienā vada motīvi. Ja vajadzība raksturo cilvēka gatavību izpildīt kādu vispārinātu darbību, tad motīvs piešķir aktivitātei «šaurāku», iedarbīgāku raksturu.
Motivācija ir viens no indivīda pamata konstruktiem. Lai saprastu, kāpēc cilvēki uzvedās tā kā viņi uzvedās, kaut kas jāzin par motivāciju. Motivācija nav vienīgais vai galvenais impulss, kas rada uzvedību, tomēr parasti motivācija ir daļa no kopējās bildes.
Motivācija vienmēr ir ierosmju komplekss: vajadzības, motīvi, ideāli, mērķi, vērtību orientācijas utt. Visas šīs ierosmes ir savstarpēji saistītas un veido sistēmu, kura tad ari nosaka viengabalainu cilvēka uzvedību, piešķir tai ievirzi un intensitāti.…