Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 15.08.2017.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'Ekonomikas terminu konspekts', 1.
  • Konspekts 'Ekonomikas terminu konspekts', 2.
  • Konspekts 'Ekonomikas terminu konspekts', 3.
Darba fragmentsAizvērt

Oligopols – tirgus struktūra, kurā dažas relatīvi lielas firmas ražo vai pārdod visas vai lielāko daļu preču un pakalpojumu konkrētajā tirgū, iekļūšana tirgū praktiski neiespējama. Oligopsons – tirgus struktūra ar nelielu pircēju skaitu.
Monopols – tirgus struktūra, kurā darbojas tikai viens uzņēmums, kas ražo visas viena veida produkta vienības noteiktajā tirgū. Citiem pārdevējiem tirgū iekļūt nav iespējams. Monopola produktam NAV aizstājēja.
Latvijā monopolus uzrauga Konkurences padome. Monopsons – tirgus struktūra ar vienu pircēju.
Ražošanā mēdz būt daudzveidīgas monopolu un oligopolu formas. Piemēram, vienkāršākās oligopolu formas ir īslaicīgas vienošanās - konvencijas (regulē dalībnieku kredīta ilgumu u.c.jaut.), korneri (spekulantu savstarpējais līgums – tirgotāji cenšas tirgū nopirkt visas preces un iegūt monopoltiesības, lai palielinātu cenas), ringi, kartelis (vienas ražošanas nozares vairāku uzņēmumu apvienība ar savstarpēju stabilu ilgtermiņa vienošanos), sindikāts (vairāku uzņēmumu apvienība, kas ražo viendabīgu produktu, produkciju realizē nevis uzņēmumi atsevišķi, bet sindikāta kantoris), trests (uzņēmumu apvienība, kurā tie zaudē ne tikai komerciālo, bet arī razošanas neatkarību),koncerns (liels daudznozaru uzņēmumu komplekss).

Autora komentārsAtvērt
Atlants