-
Pircēju rīcības faktori, to izpēte un analīze. Pirkšanas lēmumu pieņemšana patēriņa tirgū
Gadījumā, ja disonanse tomēr radusies, mārketinga speciālistiem jādara viss, lai to pēc iespējas mazinātu. Savu neapmierinātību patērētāji var paust 3 veidos:
• paužot atklātu attieksmi, kad pircējs izsaka sūdzības;
• izsakot personisku attieksmi, kad patērētājs savā rūgtajā pieredzē dalās ar draugiem un paziņām;
• iesaistot trešo pusi, kad sūdzības tiek iesniegtas patērētāju tiesību aizsardzības organizācijām, nozaru asociācijām vai masu saziņas līdzekļiem, atsevišķos gadījumos – tiesas ceļā.
Visefektīvākais veids, kā samazināt pirkuma iegādes disonanses iespēju ir piedāvāt patērētājiem produktu, kas pēc iespējas labāk apmierinātu viņu vajadzības un vēlmes. Ja sūdzība saņemta pat kādu preci, par atbilstošu reakciju var uzskatīt tās nomaiņu, ja vien iespējams piedāvāt klientam kādu papildu kompensāciju. Ja sūdzība saņemta par pakalpojumu, to var labot šādi:
• neatbilstošu pakalpojumu veikt atkārtoti vai arī piešķirt klientam atlaidi nākamajām pakalpojumu sniegšanas reizēm;
• dažreiz ir pietiekami atmaksāt izdoto naudu;
• par dažiem nekvalitatīviem pakakalpojumiem jāmaksā kompensācijas.
…
Ekonomiskie, politiskie, tehniskie un dabas faktori pieskaitāmi pie vispārējiem netieši ietekmējošiem pircēja rīcību, veidojot labvēlīgu vai arī ne īpaši labvēlīgu vidi uzņēmumiem, tirgus attīstībai un atbilstoši – arī pircēja lēmumam par pirkumu. Visuzskatāmāk šī ietekme vērojama ekonomikas cikla polārajos posmos – krīzes un uzplaukuma fāzē. Politiskā vide var ietekmēt sociālās grupas, to attīstību un līdz ar to arī pircēju izvēli un rīcību tirgū. Politika ir tik cieši saistīta ar ekonomiku, ka reizēm grūti atšķirt faktoru prioritāti. Tehnikas un tehnoloģiju attīstība ietekmē gan vajadzības, gan sociālās attiecības. Piemēram, veidojas jaunas cilvēku grupas ar tā dēvēto „digitālo” dzīvesveidu, t.i., orientēšanās jaunajās informācijsa tehnoloģijās un ar tām saistītajos produktos. Dabas faktori, ieskaito klimatu, dabas resursus, ekoloģiskās u.c. problēmas, ietekmē uzņēmuma darbību, jo ražošanas procesā jāievēro gan ekoloģiskie standarti, gan patērētāju vajadzības. Sociālie un kultūras faktori tieši ietekmē patērētāja rīcību, tiem ir arī noteikta klasifikācija. Ko nozīmē cilvēka dzīvesveids un kā var izveidot ar to saistītus mārketinga pētījumus? Vienas un tās pašas sociālās grupas, kultūras līmeņa un profesionālās piederības cilvēkiem var būt samērā atšķirīgs dzīvesveids.