Vērtējums:
Publicēts: 08.10.2009.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'Aptaujas metodes socioloģijā. Anketēšana un intervijas', 1.
  • Konspekts 'Aptaujas metodes socioloģijā. Anketēšana un intervijas', 2.
  • Konspekts 'Aptaujas metodes socioloģijā. Anketēšana un intervijas', 3.
  • Konspekts 'Aptaujas metodes socioloģijā. Anketēšana un intervijas', 4.
  • Konspekts 'Aptaujas metodes socioloģijā. Anketēšana un intervijas', 5.
  • Konspekts 'Aptaujas metodes socioloģijā. Anketēšana un intervijas', 6.
Darba fragmentsAizvērt

Anketas konstruēšana.
Parasti par anketu sauc noteiktā kārtībā sakārtotu jautājumu sarakstu. Ja anketu skata no pētnieka redzes viedokļa, tad tā ir datu vākšanas līdzeklis. Sākot anketēšanu, vispirms tiek uzdoti vispārēji jautājumi, lai respondents aprastu ar situāciju.
Anketu veidi.
Pāreju no vienkāršākiem uz sarežģītākiem jautājumiem sauc par piltuves likumu. Sākotnēji respondentam uzdod vienkāršus jautājumus, aptaujas vidusdaļā jautājumi kļūst sarežģītāki, grūtāki respondentam, no pētījuma viedokļa svarīgākie jautājumi. Vēlāk, ņemot vērā respondenta nogurumu, intereses zudumu, jautājumi kļūst vispārīgi, tādi, atbildes uz kuriem neprasa uzmanību, iztēli, atmiņas piepūli.
Izstarojuma efekts rodas, ja jautājumi ir loģiski saistīti un rada respondentam noteiktu nostādni, saistībā ar kuru respondents arī atbildēs. Iepriekšējie jautājumi virza respondenta domu gaitu noteiktā virzienā.
Anketā var iekļaut jautājumu filtrus, bet tie var novest pie atbilžu izlaišanas.
Jautājumu izkārtojums tabulās ir respondentam smags pārbaudījums, jo rodas papildus grūtības, kas ir saistītas ar respondenta nogurumu, intereses izkliedēšanos un izstarojuma efekta rašanos.
Vienveidības problēma ir saistīta ar izstarojuma efektu un vienveidīgiem jautājumiem. Tas noved pie nepārdomātu atbilžu skaita pavairošanās vai pie atbilžu izlaiduma.…

Autora komentārsAtvērt
Atlants