Vērtējums:
Publicēts: 06.02.2013.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Vidusskolas
Literatūras saraksts: 1 vienības
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'Tibetiešu-mjanmiešu mīti', 1.
  • Konspekts 'Tibetiešu-mjanmiešu mīti', 2.
  • Konspekts 'Tibetiešu-mjanmiešu mīti', 3.
  • Konspekts 'Tibetiešu-mjanmiešu mīti', 4.
  • Konspekts 'Tibetiešu-mjanmiešu mīti', 5.
Darba fragmentsAizvērt

AGRĀRIE MĪTI.
Mjanmas tautām Sabaleipbja ("rīsa taurenītis") ir dievība, kas dod rīsa ražu. Sējas laikā tika veikts Sabaleipbja aicināšanas rituāls: virs akmeņu kaudzēm izšlakstīja ūdeni, lai reizē ar lietu parādītos Sabaleipbja. Tibetiešiem-mjanmiešiem, tāpat kā moniem-khmeriem, atdot cilvēkiem rīsa dvēseli palīdz zivs vai krabis. Mjanmiešu mitoloģijā ir saglabājies agrārais mīts par sieviešu kārtas auglības dievību Ponmakjī, kas cilvēkiem sniedz augus un to augļus.
No totēmu rakstura mītiem visvairāk izplatīti ir mīti, kas saistīti ar tīģera kultu. Jau tibetiešu-mjanmiešu agrajos šķiriskajos veidojumos (valstis Ba un Šu) A-Āzijas rietumos bija plaši izplatīti motīvi par izcelšanos no tīģera vai mīts par varena tīģera uzvarētāju. Totēmu priekšstats par tīģeri atspoguļojas Indoķīnas un Ķīnas tibetiešu-mjanmiešu tautas lahu (burtiski "tīģeris, ko apēda kopīgi") etnonīmā.

Atlants