-
Pārdošanas organizācijas process SIA "Harvil serviss"
Secinājumi un priekšlikumi
Nostrādājot pamatpraksi uzņēmumā „Harvil serviss” jāsecina, ka pārdošanas process tiek organizēts ļoti labi.
Uzņēmums pārdod un meža un dārza tehniku, kā arī izgatavo augstspiediena hidrotehniku.
Mērķgrupa ir vīrieši, kas vecāki par 25 gadiem, jo bieži vien, ja pat tehnikas lietotājs ir gados jaunāks vīrietis, tad viņam līdzi ir tēvs vai vectēvs, kuram ir lielāk pieredze dārza un meža darbos. Nereti arī viņi ir tie, kas pieņem lēmumu par attiecīgās tehnikas iegādi.
Pārdošanas organizatoriskā struktūra sastāv no 6 posmiem, kas ir: klients; pārdevējs uzrunā klientu; klients izsaka savas vēlmes; pārdevējs parāda attiecīgo preci; klients izdara lēmumu; klients iegādājas preci.
Pārdevējam ir jāveic 4 darba uzdevumi, lai klients iegādātos preci, bet galvenokārt viņam ir jārada labs iespaids par uzņēmumu, jo, ja tiks radīts iespaids, ka darbinieki ir profesionāli un laipni, atsaucīgi, ja pārdodamā prece ir kvalitatīva, tad pastāv liela iespējamība, ka klients veikalā atgriezīsies arī otrreiz.
Pārdošanas plāni netiek noteikti, jo ir grūti paredzēt cik un kāda veida tehnika tiks pirkta. Ietirgotās tehnikas apjoms lielā mērā ir atkarīgs no sezonas un laikapstākļiem.
Darbībā tiek izmantots AIDA pārdošanas modelis, kur pārdevējs uzņemas vadību un uzklausot pircēja vēlmes piedāvā attiecīgo preci. Šis modelis nestrādā pilnvērtīgi, jo pircēji paši stāsta par to, ko vēlās un jūtas ļoti brīvi kontaktējoties ar pārdevēju.
Pārdevēji ir ļoti kompetenti savā jomā un ļoti labi pārzina visu, kas saistīts ar meža un dārza tehniku. Iespējams, pārdevējiem tik labi neveiktos, ja viņi strādātu Rīgā vai kādā citā lielākā pilsētā, kur cilvēki ir noslēgtāki, jo tad parādītos to zināšanu trūkums attiecībā uz pircēja lēmuma pieņemšanas posmiem un pārdošanas modeļa AIDA izmantošanu.
Uzņēmumam nav mārketinga stratēģijas un tas netiek reklamēts, taču strādā ar peļņu.
…
Pamatprakses pārskats. Pārdošanas organizācijas process SIA „Harvil serviss”.- Rīga: Ekonomikas un Kultūras augstskola, 2013.-13.lpp. Pamatprakses pārskata mērķis ir teorētisko zināšanu nostiprināšana un pilnveidošana, patstāvīga profesionālo darba prasmju un iemaņu veidošana pārdošanas organizācijas jomā, pārdošanas paņēmienu un metožu apgūšana. Darba mērķa sasniegšanai risināti šādi uzdevumi: 1. Analizēt pārdošanas procesa organizāciju; 2. Analizēt produkta mārketingu; 3. Izstrādāti secinājumi par pārdošanas organizācijas procesu. Prakses pārskats sastāv no trīs nodaļām. Pirmajā nodaļā ir izanalizēta pārdošanas procesa organizācija, izpētot, kas ir produkta pircējs un lietotājs, kāda ir pārdošanas organizatoriskā struktūra, kā arī, kādi ir pārdevēja darba uzdevumi, kas jāizpilda, veicot pārdošanu un kāds pārdošanas modelis tiek pielietots pārdošanā. Otrajā nodaļa ir izanalizēts produkta mārketings. Noteikts, kāds ir produkta lietotājs un kādas vajadzības produkts apmierina, aprakstīti pircēja pirkšanas lēmuma pieņemšanas posmi un veikta pārdošanas sarunas analīze, kā arī, noskaidrots kādas ir produkta stiprās īpašības un tā pārdošanas apjomu plāns. Trešajā nodaļā ir veikti secinājumi par pārdošanas organizācijas procesu un izteikti priekšlikumi tā uzlabošanai. Pamatprakses atskaites apjoms ir 13 lapaspuses, tas satur vienu attēlu un 2 pielikumus.