-
Vardarbības izpausmes Ziemeļvalstu ģimnāzijā dažādās vecuma grupās un veicamie pasākumi vardarbības mazināšanā
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Anotācija | 2 | |
Abstract | 3 | |
Ievads | 5 | |
1. | Vardarbības jēdziens | 6 |
1.1 | Vardarbības jēdziens literatūrā | 6 |
1.2 | Likumi par vardarbību | 7 |
2. | Vardarbības veidi, cēloņi, sekas | 9 |
2.1 | Vardarbības veidi | 9 |
2.2 | Vardarbības cēloņi | 11 |
2.3 | Vardarbības sekas | 12 |
3. | Pētījuma rezultātu analīze | 15 |
3.1 | Aptauju rezultātu izvērtēšana un salīdzināšana ar literatūru par vardarbību | 15 |
3.2Ie | teikumi situācijas ietekmēšanai starp skolēniem | 27 |
Secinājumi | 29 | |
Izmantotie informācijas avoti | 30 | |
Pielikums | 31 |
Lai izpētītu vardarbības izpausmes Ziemeļvalstu ģimnāzijā 5.-9. klasēs, tika veiktas aptaujas par vardarbību. Autore izvēlējās aptaujāt tieši pamatskolas klases, jo tajās vardarbība ir novērota biežāk, nekā vidusskolas klasēs. Vidusskolēni ir nobriedušāki, pārliecinātāki, saprotošāki, ar attīstītāku empātijas izjūtu. Vienā no aptaujām piedalījās arī skolotāji. Aptauju rezultāti tika apkopoti diagrammās.
Veicot pirmo aptauju, autore vēlējās noskaidrot, kā vardarbības jēdzienu saprot un skaidro pamatskolas skolēni dažādās vecuma grupās. Katra klase tika aptaujāta atsevišķi, un arī aptaujas rezultāti tika apkopoti katrai klasei atsevišķi. Tika aptaujāti sešpadsmit 5.klases skolēni, divdesmit trīs 7.klases skolēni, divdesmit viens 8.klases skolēns un divdesmit trīs 9.klases skolēni. Daudzi no skolēniem vardarbības jēdziena skaidrojumā minēja vairākas vardarbības formas.
Liela daļa respondentu (37,5% 5.klases skolēnu) par vardarbību uzskata sišanu. Pētnieki vardarbību izšķir fiziskajā un emocionālajā vardarbībā. Vardarbības izpausme __ sišana __ ietilpst fiziskajā vardarbībā. Pie fiziskajām vardarbības izpausmēm pieskaitāmas arī skolēnu minētās vardarbības formas mocīšana un izvarošana. Mocīšanu par vardarbību uzskata 6,25 % aptaujāto, savukārt izvarošanu __ 12,5 %. Tādas mobinga formās kā aprunāšana, apsaukāšana un izmantošana pēc definīcijas ietilpst emocionālajā vardarbībā. …
Viens no svarīgākajiem faktoriem, lai skolēns iegūtu izglītību, pilnveidotu un attīstītu sevi, ir droša vide skolā. Apkārtējā vide, ar ko saskaras skolēns, ir ļoti daudzveidīga. Vides dažādība var skolēnu ietekmēt gan pozitīvi, gan negatīvi. Vardarbība starp skolēniem izpaužas slēptā un atklātā veidā. Vairumā gadījumu vardarbība izpaužas fiziskā veidā (grūšana, sišana, spārdīšana un citas darbības, kas saistītas ar spēka pielietošanu pret otru) un emocionālā veidā (apsaukāšana, ņirgāšanās, pazemošana, aizskaroša izturēšanās, ignorēšana, iebiedēšana), kas traucē savstarpēju skolēnu saskarsmi, attiecību veidošanu tajā. Autores mērķis bija izzināt un izvērtēt vardarbības izpausmes Ziemeļvalstu ģimnāzijā, izstrādāt ieteikumus drošas vides pilnveidošanai, veicinot tajā aktīvu skolēnu iesaistīšanos.