Vērtējums:
Publicēts: 12.02.2009.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Ir
  • Konspekts 'Kopējais pieprasījums. Multiplikatora (reizinātāja) modelis', 1.
  • Konspekts 'Kopējais pieprasījums. Multiplikatora (reizinātāja) modelis', 2.
  • Konspekts 'Kopējais pieprasījums. Multiplikatora (reizinātāja) modelis', 3.
  • Konspekts 'Kopējais pieprasījums. Multiplikatora (reizinātāja) modelis', 4.
  • Konspekts 'Kopējais pieprasījums. Multiplikatora (reizinātāja) modelis', 5.
  • Konspekts 'Kopējais pieprasījums. Multiplikatora (reizinātāja) modelis', 6.
Darba fragmentsAizvērt

Gan G.Lībermanis, gan M. Šenfelde ir vienisprātis, ka kopējo pieprasījumu, kas ir iedzīvotāju, ražotāju un valsts produktu un pakalpojumu pieprasījums tirgū, ietekmē tiešie un netiešie faktori.
1.Tiešie faktori, kas ietekmē kopējo pieprasījumu, ir saistīti ar cenu izmaiņām, kā procentu likme, kura palielinās līdz ar cenu pieaugumu. Procentu likmes palielināšanās rezultātā samazinās pieprasījums gan pēc patēriņa, gan pēc investīciju precēm. Kā otru tiešo faktoru, kas ietekmē kopējo pieprasījumu min reālo naudas daudzumu un tā pirktspēju, jo cenu pieauguma rezultātā zūd naudas vērtība iekrājumiem un termiņnoguldījumiem, kas arī izraisa pieprasījuma samazināšanos. Un kā trešais tiešais faktors tiek minēts importa iepirkuma apjoms, jo, ja importētās preces būs lētākas, iedzīvotāji dos priekšroku tām, līdz ar to vietējo ražojumu ieprasījums samazināsies.1
Normālos apstākļos kopējā pieprasījuma līkne atgādina atsevišķa produkta pieprasījuma līkni, tomēr tā attēlo noteikta IKP apjoma pieprasījumu. Tiešo faktoru ietekmē noris kustība pa līkni AD, bet pati līkne savu atrašanās vietu nemaina. 2

Autora komentārsAtvērt
Atlants