-
Zīmola "McDonald’s" attīstība
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
Īss ieskats par McDonald’s | 4 | |
McDonald’s zīmola rašanās vēsture | 7 | |
McDonald’s zīmola attīstība | 9 | |
MsDonald’s zīmola attīstība Latvijā | 11 | |
Secinājumi | 14 | |
Izmantotā literatūra | 15 | |
Pielikumi | 16 |
Priekšnosacījums: 1940. gadā ASV arvien populārāki kļuva dažādi hotdogi un hamburgeri. McDonald’s ir ātro ēstuvju pionieris, tādēļ tam bija lielākas iespējas veidot savu zīmolu, tagad tas ir pazīstams ar savu spēcīgo zīmolu jau aptuveni 119 valstīs.
Divi brāļi, Diks un Maks Makonaldi (Dick and Mac McDonald) sāka veidot zīmolu 1940. gadā, kad viņiem vēl piederēja hotdogu stends. Šajā laikā hamburgeri kļuva ļoti populāri, tādēļ brāļi atvēra savu restorānu 1948.gadā, kur ieviesa ātro apkalpošanas sistēmu (Speedee Service System), kas aizsāka ātro ēstuvju industriju (skat.1.attēlu). Viņi ieviesa sistēmu, kas noteica, ka ēdienu sagatavo jau pirms tam, lai klientam, kurš pasūta ēdienu, nav jāgaida, bet to var pasniegt uzreiz, tas krasi atšķīrās no līdz šim pieņemtās prakses – pasūtījums un tikai tad tiek gatavota maltīte.
Ar to viņiem pilnīgi pietika, lai aizsāktu savu biznesu un sāktu veidot zīmolu, kurš vēlāk kļūs atpazīstams visā pasaulē. Cilvēki šajā laikā kļuva aizvien steidzīgāki, tādēļ bija nepieciešama ātra apkalpošana, kura turklāt vēl arī nozīmēja garšīgu ēdienu.
1959.gadā Rejs Kroks (Ray Kroc) nopirka tiesības izplatīt McDonald’s ēstuves ārpus Kalifornijas un Arizonas un tas noved pie tā, ka 1961.gadā R. Kroks „izēd” brāļus no viņu aizsāktā biznesa un tie zaudē visas tiesības uz savu zīmolu. Par to, lai tā nenotiktu, cīnās visi Makdonaldu dzimtas locekļi, taču kompānija noliedz šādu vēstures pagriezienu.
…
Mūsdienās zīmols ir viens no svarīgākajiem jebkuras mārketinga stratēģijas pamatelementiem. Jo tieši zīmols ir tas, kas nosaka patērētāju skaitu, tātad – ienākumu līmeni, pārdošanas apjomu, u.c. Zīmolu var tēlaini definēt kā īpašu valodu starp Tavu uzņēmumu, produktu, pakalpojumu un Tavu patērētāju, kuru tu personīgi nepazīsti, bet gribi uzrunāt un „dabūt savā pusē”. Galvenais – iegūt patērētāja uzticību. Ne velti saka, ka zīmoli ir kā mūsdienu reliģija. Ja Tev ir savs bizness (kaut pavisam mazs), tad tam ir nepieciešama šī valoda jeb atpazīstams zīmols (brand). Tas neļauj tavam produktam pazust pārējo produktu pūlī