Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 30.11.2006.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Referāts 'Latvijas rūpniecība un tās konkurētspēja vietējā un ārvalstu tirgos', 1.
  • Referāts 'Latvijas rūpniecība un tās konkurētspēja vietējā un ārvalstu tirgos', 2.
  • Referāts 'Latvijas rūpniecība un tās konkurētspēja vietējā un ārvalstu tirgos', 3.
  • Referāts 'Latvijas rūpniecība un tās konkurētspēja vietējā un ārvalstu tirgos', 4.
  • Referāts 'Latvijas rūpniecība un tās konkurētspēja vietējā un ārvalstu tirgos', 5.
  • Referāts 'Latvijas rūpniecība un tās konkurētspēja vietējā un ārvalstu tirgos', 6.
  • Referāts 'Latvijas rūpniecība un tās konkurētspēja vietējā un ārvalstu tirgos', 7.
  • Referāts 'Latvijas rūpniecība un tās konkurētspēja vietējā un ārvalstu tirgos', 8.
  • Referāts 'Latvijas rūpniecība un tās konkurētspēja vietējā un ārvalstu tirgos', 9.
  • Referāts 'Latvijas rūpniecība un tās konkurētspēja vietējā un ārvalstu tirgos', 10.
  • Referāts 'Latvijas rūpniecība un tās konkurētspēja vietējā un ārvalstu tirgos', 11.
  • Referāts 'Latvijas rūpniecība un tās konkurētspēja vietējā un ārvalstu tirgos', 12.
  • Referāts 'Latvijas rūpniecība un tās konkurētspēja vietējā un ārvalstu tirgos', 13.
Darba fragmentsAizvērt

Konkurētspējīgas produkcijas ražošana, tostarp arī konkurētspējīgu pakalpojumu sniegšana ir priekšnoteikums uzņēmuma darbības efektivitātei, tā rentabilitātes nodrošināšanai, kā arī attīstības iespējai un stabilai ilgtermiņa darbībai, kam būtu jānodrošina neto apgrozījuma pieaugums ilgtermiņa posmā.
Uzņēmuma konkurētspēju nav iespējams novērtēt absolūtos skaitļos, tomēr relatīvās vērtībās to atspoguļo šādi rādītāji:
1.uzņēmuma tirgus daļa konkrētā tirgū izteikta procentuālā attiecībā pret visu noteiktās preces apjomu tirgū (šeit jāņem vērā arī iespējamā preču vai pakalpojumu aizvietojamība);
2.uzņēmuma rentabilitātes rādītāji;
3.neto apgrozījuma pieauguma dinamika īstermiņa un ilgtermiņa perioda griezumā;
4.eksporta apjoma dinamiskie rādītāji;
5.uzņēmuma kapitalizācija jeb tirgus vērtība fondu biržā un tās dinamiskie rādītāji (ar nosacījumu, ja uzņēmums darbojas kā publiska akciju sabiedrība);
Šie ir galvenie parametri, kas raksturo uzņēmuma konkurētspēju noteiktā laikā posmā. Būtiski ir atzīmēt, ka konkurētspēju nav iespējams novērtēt īstermiņā vai kādā noteiktā momentā, bet šim vērtējumam, ņemot vērā visus minētos kritērijus, ir jātiek izdarītam dinamikā griezumā vidējā vai ilgtermiņa posmā.
Kā piemēru šim apgalvojumam var minēt sekas uzņēmumu konkurētspējas rādītājiem, kas izpaudās pēc atsevišķu tirgu zaudēšanas 1998.gada rudenī un 1999.gadā sakarā ar finansu un aprēķina krīzi Krievijā, citās NVS valstīs, Āzijā un Dienvidamerikā. Latvijas uzņēmumus tieši skāra tirgus sašaurināšanās Krievijā u.c. NVS valstīs. Rezultātā ievērojami pasliktinājās uzņēmumu darbības rādītāji 1998.gadā un tirgus sašaurināšanās ir atstājusi būtisku ietekmi arī uz 1999.gada finansiālajiem rādītājiem.
Pašlaik jau var izdarīt zināmus secinājumus, ka lielākā problēma, izvēloties tirgus stratēģiju šajos uzņēmumos, bija risku nesadalīšana jeb tirgus diversifikācijas trūkums. Tā uzņēmumi ar labiem rentabilitātes rādītājiem, augstu tirgus kapitalizāciju, dinamiski augošiem neto apgrozījuma un pārdošanas apjoma rādītājiem 2 līdz 3 mēnešu laikā zaudēja tirgus pozīcijas un tātad arī konkurētspēju noteiktā tirgū. Zaudējot tirgus daļas kādos tirgos, tas lielā mērā atstāj ietekmi arī uz tiem tirgiem, kuros tirgus daļas saglabājas. …

Autora komentārsAtvērt
Atlants