Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 07.10.2010.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Ir
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 1.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 2.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 3.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 4.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 5.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 6.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 7.
Darba fragmentsAizvērt

Jebkurā tirgū viena no centrālajām problēmām ir cenu veidošanās. Vairumam preču un pakalpojumu cenas nosaka pieprasījums un piedāvājums.1
Pieprasījums ir kādas preces dažādi daudzumi, ja šīs preces cenas arī ir dažādas.2 Savukārt ārzemju autori M.Parkins un R.Bade atzīmē, ka pieprasījums ir process, kas skaidro attiecības starp pieprasījuma daudzumu un preču cenu. 3 Ja produkta cena pieaug, bet citi nosacījumi paliek nemainīgi, tad pieprasītais daudzums samazinās, un otrādi.4
G.Lībermanis kā svarīgu pazīmi pieprasījumā min Gifena paradoksu, kura būtība ir tā, ka augsta cena motivē lielu pieprasījumu, zema cena nosaka mazu pieprasījumu. Kā piemēru G.Lībermanis min vēlmi iegādāties torti, proti, lēta torte parasti ir maz baudāma, tāpēc izvēlēsimies dārgāku torti. Tādejādi veidojas cēloņsakarība – dārgāka torte – lielāks pieprasījums.
Preces pieprasītais daudzums ir kādas preces vai pakalpojuma daudzums, ko patērētāji vēlas un ir spējīgi nopirkt par noteiktu cenu noteiktā laika periodā. Pieprasītās preces daudzumu ietekmē vairāki apstākļi: preces cena, radniecīgu preču cenas, ienākums, prognozējamās cenas nākotnē, iedzīvotāju skaits. 6 V.Bike pie ietekmējošajiem faktoriem min arī gaumi – kurai precei tiek dota priekšroka.7

Autora komentārsAtvērt
Atlants