-
Lojalitāte pret darbu uzņēmumā
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
1. | Ievads | 3 |
2. | Teorētiskā daļa | 4 |
2.1. | Afektīvā lojalitāte | 4 |
2.2. | Aprēķina lojalitāte | 5 |
2.3. | Normatīvā lojalitāte | 5 |
2.4. | Lojalitātes pret organizāciju 3 komponentu konceptualizācija | 6 |
3. | Praktiskā daļa | 7 |
Organizācijas apraksts | 7 | |
3.2. | Metožu izvēles pamatojums | 7 |
3.3. | Aptaujas analīze | 7 |
3.3.1. | Aptaujas rezultāti | 7 |
3.3.2. | Aptaujas rezultātu analīze | 10 |
4. | Secinājumi | 12 |
5. | Priekšlikumi un rekomendācijas | 14 |
6. | Pārdomas par pētījumu | 15 |
7. | Literatūras saraksts | 16 |
8. | Pielikumi | 18 |
2. Teorētiskā daļa
Ideja par dažādiem darbinieku piesaistes veidiem uzņēmumā parādijās 1961. gadā. To aizsāka organizāciju sociologs Amitai Etcioni (Reņģe; 2007). Īsi pēc tam parādījās jēdziens par lojalitāti pret organizāciju. Vienkārši skaidrojot, lojalitāte pret organizāciju ir uzticība organizācijaas mērķiem un vērtībām. Būt gatavam pūlēties organizācijas labā (Haslam, 2004:46). Lojalitāte var būt pret jebko, taču visparīgi pieņemts lojalitāti izdalīt piecos veidos:
1.Darba kā pašmērķa uztvere (”protestantiskā darba ētika”, Vēbers)
2.Uzticība savai karjerai (arī lojalitāte pret profesiju)
3.Cieša iesaistīšanās savā darbā (arī iekšējā motivācija)
4.Lojalitāte pret organizāciju
5.Lojalitāte pret arodbiedrību
Taču mēs savā darbā pētījām tikai darbinieku lojalitāti pret organizāciju. Sākotnēji lojalitāte pret organizāciju tika pētīta, uzdodot jautājumus par nodomiem palikt organizācijā vai arī aiziet no tās (Rusbult & Farell, 1983), kā arī izmanojot speciāli šim nolūkam radītas aptaujas anketas. No šiem rezultātiem ieguva, ka lojalitāte ir lielāka, ja darbiniekiem ir iespēja piedalīties lēmumu pieņemšanā (Mohrman, 1986). Lielāka lojalitāte arī novērojama gados vecākiem darbiniekiem, saistībā ar to, ka organizācijai pievienojas gados jaunāki darbinieki ar ”svaigākām” zināšanām, un to, ka ar jauna darba atrašanu varētu rasties lielas grūtības.…
Savā pētījumā izvēlējāmies pētīt lojalitāti pret darbu organizācijā, jo tas ir būtisks organizācijas raksturojums, kas veicina organizatorisko efektivitāti un tai pašā laikā nodrošina arī sociālo stabilitāti kopumā. Šodien darbinieku lojalitātei pret darbu vairs nepietiek tikai ar finansiāliem stimuliem. Darbinieki darba vietās vēlas, lai viņi tiktu cienīti, tiktu ievērotas viņu individuālās vajadzības un intereses, būtu izaugsmes iespējas, pozitīvi noskaņota darba vide un skaidra organizācijas nākotne. Darbinieki vēlas justies piederīgi savai darba vietai un saņemt kolēģu cieņu. Ir pierādīts, ka ar darbu apmierināti darbinieki sasniedz labākus rezultātus un aktīvāk iesaistās organizācijas attīstības veicināšanā. Pozitīvi noskaņoti darbinieki palīdz sasniegt organizācijas izvirzītos mērķus.