Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 27.10.2011.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'Džons Loks "Eseja par cilvēka sapratni"', 1.
  • Konspekts 'Džons Loks "Eseja par cilvēka sapratni"', 2.
  • Konspekts 'Džons Loks "Eseja par cilvēka sapratni"', 3.
  • Konspekts 'Džons Loks "Eseja par cilvēka sapratni"', 4.
  • Konspekts 'Džons Loks "Eseja par cilvēka sapratni"', 5.
  • Konspekts 'Džons Loks "Eseja par cilvēka sapratni"', 6.
Darba fragmentsAizvērt

Ar ko atšķiras ticība no viedokļa, kura jūsuprāt izslēdz kuru zināšanu veidu?
Loks tieši neuzsver ticības un viedokļa atšķirības, viņa tekstā ticība un viedoklis ir gandrīz viens un tas pats, tikai ticība attiecas uz reliģisko ticību, uz ko norāda angļu vārds „faith”, (nevis „believe”), bet viedoklis („opinion”) – uz nepamatotu sekulāru priekšstatu. Neviens no abiem neizslēdz kādu no zināšanu veidiem, taču paceļot jebkuru no tiem augstāk par loģisku pierādījumu un intuitīvām zināšanām, protams, netiek gūtas zināšanas.

Kas ir trešā – jutekliski uztveramā – zināšanu pakāpe?
Jutekliski uztveramā (sensitīvā) zināšanu pakāpe ir zināšanas par reālo, uztveramo pasauli, t.i. – sajūtu zināšanas, kas ļauj cilvēkam nošķirt vai viņš domā, piemēram, par rozi, vai arī patiesi uztver reāli esošu rozi savā priekšā.

Kas ir zināšanas?
Zināšanas ir cilvēka uztveres spējas salīdzināto ideju atbilstības vai neatbilstības summa.
Vai šajā nodaļā Loks runā arī par indukciju?
No vienas puses, Loks, runājot par zināšanām, uzsver indukciju. Viņš zināšanu ieguvi apraksta kā vairākās pakāpēs notiekošu procesu, kas sākas ar sajūtu datu apstrādi prātā, turpinājumā kompilējot vienkāršās idejas saliktās, loģiska pierādījuma veidā nonākot pie vispārībām, un īpaši par indukciju liecina arī apgalvojums, ka vispārīgas zināšanas tiek gūtas meklējot atbilstību vai neatbilstību starp idejām, jo indukcija ir no daudziem sajūtu datiem vai idejām loģiskā ceļā izsecināts vispārīgāks secinājums. No otras puses, nevar arī nepamanīt, ka Loks daudz šajā nodaļā uzsvēris intuitīvas zināšanas, kas, tuvāk aplūkojot, neizslēdz arī deduktīvu zināšanu ieguves veidu, ciktāl tas neparedz iedzimtu ideju esamību.

Autora komentārsAtvērt
Atlants