Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 25.04.2010.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Eseja 'Ētikas kritēriji uzņēmumā', 1.
  • Eseja 'Ētikas kritēriji uzņēmumā', 2.
  • Eseja 'Ētikas kritēriji uzņēmumā', 3.
  • Eseja 'Ētikas kritēriji uzņēmumā', 4.
  • Eseja 'Ētikas kritēriji uzņēmumā', 5.
Darba fragmentsAizvērt

Ētikas Kodeksa mērķis ir veidot biznesa praksi, kas ir balstīta uz ētikas pamatprincipiem un palīdz darbiniekiem rast atbildes uz jautājumiem, kas saistīti ar dažādām ētikas dilemmām.
Kodeksā ietvertie ētikas principi un normas ir saistoši darbiniekiem viņu attieksmē pret darbu,
savstarpējā saskarsmē, kā arī attiecībās ar valsts un nevalstiskām institūcijām un biznesa partneriem. Uzņēmuma pamatvērtības ir:
godīgums un taisnīgums, atbildība, atklātība, lojalitāte, profesionalitāte, cieņa.
Biznesa ētika ir kalpošana cilvēkiem, sagādājot viņiem jūtamus labumus un saņemot par to ienākumus, kas attaisno ieguldījumus.
Ar vārdiem „kalpošana cilvēkiem” var saprast ne tikai organizācijas produkta saņēmējus, bet arī produkta ražotājus. Pievērsīšos vienam no ētikas kritērijiem uzņēmumā – atbildība. Vispirms atbildību darbinieks gaida no darba devēja. Tāpēc uzņēmuma ētikas kodeksā parasti neizpaliek tādi punkti kā:
• Darbiniekam tiek nodrošināta alga, saskaņā ar Latvijas likumdošanu noteiktas darba stundas, sociālās garantijas.
• Vadītājs atbalsta darbiniekus, nododot viņiem uzņēmuma vērtības un sniedzot padomu, aktīvi iesaistot problēmu risināšanā līdz darbinieks kļūst pietiekoši zinošs un patstāvīgs.
• Vadītājs uzticas saviem padotajiem un otrādi, jo uzņēmuma darbības rezultāti arī ir atkarīgi no vēlmes uzticēties otram un ļaut vadīt procesu darbiniekam, kurš visvairāk tam atbilst.
Uzņēmējiem ir vara, tādēļ tiem jāuzņemas atbildība sabiedrības priekšā. Negodīgai rīcībai ir postošas ilgtermiņa sekas.
Biežāk dzirdētie pārmetumi par neētisku rīcību, sadzīvē ir adresēti tieši vadītājiem – uzņēmējiem. Nevar nepiekrist, ka nav dūmu bez uguns, tomēr šos pārmetumus varētu oponēt ar to, ka uzņēmēji- vadītāji ir salīdzinoši mazāk kā darba ņēmēji, bez tam vadošos amatus parasti ieņem izglītotāki cilvēki ar normatīvās ētikas zināšanām - meklē augstākos principus un vērtības, uz kurām balstās morālās normas un izprot metaētiku - zina, ka viņu uzdevums ir atbildēt uz jautājumu Kas man jādara?, bet to ir grūti izdarīt, ja nerisina pārējos jautājumus Kas man jāzina?, Uz ko es drīkstu cerēt?, Kas ir cilvēks? Šie cilvēki balsta rīcību uz savām zināšanām, tāpēc arī mazāk runā par dažādiem ētikas principu pārkāpumiem darbinieku vidū.

Autora komentārsAtvērt
Atlants