-
Plaģiātisms skolā
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | Plaģiātisma būtība | 4 |
2. | Plaģiātisma izpausmes veidi | 5 |
2.1. | Aizlienēts darbs | 5 |
2.2. | Sakompilēts darbs | 5 |
2.3. | Lejupielādēts darbs | 6 |
2.4. | Pasūtīts darbs | 7 |
2.5. | Pašplaģiāts | 7 |
Nobeigums | 8 | |
Secinājumi | 9 | |
Literatūra un avoti | 10 |
Nobeigums
Plaģiātismam ir daudz dažādu veidu, kuri ir populāri un tiek plaši izmantoti Latvijas skolēnu vidū. Tie ir gan tādi, kurus ļoti grūti, gandrīz neiespējami atklāt, gan tādi, kuru celšanai gaismā pasniedzējiem nevajag pielietot daudz pūļu. Taču bieži vien skolēnu iesniegto darbu pārbaude tiek atstāta novārtā un netiek ievērota, tādējādi plaģiātisms un arī tā bizness „zeļ un plaukst”.
Cilvēki pēc dabas ir slinki un vienmēr meklēs vieglākos un ērtākos ceļus mērķa sasniegšanai, tāpēc plaģiātismu nekad neizdosies pilnībā izskaust, taču tas nenozīmē, ka ir jāpamet novārtā skolēnu darbu pārbaude un jāļauj literārajām zādzībām graut viņu intelekta līmeni. Ir jārūpējas, lai skolēni saprastu, ka plaģiātisms ir zādzība, jo ikviens taču zina, ka zagt ir slikti, tādējādi tas varētu kaut nedaudz atturēt audzēkņus no šādas darbības.
Secinājumi
1. Plaģiātisms ir cita autora darba vai tā daļas uzdošana par savu.
2. Plaģiātisms ir nopietna problēma Latvijas skolās, kas liecina par daudzu skolēnu intelektuālo nabadzību.
3. Literārās zādzības cēloņi ir skolēnu slinkums, tehnoloģiju attīstība, sodīšanas veidu trūkums un dažu skolotāju nevērība pret iesniegtajiem rakstu darbiem.
4. Plaģiātismam ir vairāki izpausmes veidi: gan darbu nokopēšana no interneta, gan to pirkšana, gan pašplaģiātisms.
5. Visbiežāk skolēni un studenti izvēlas lejupielādēt vai pasūtīt gatavus darbus.
6. Plaģiātismu nekad neizdosies pilnībā izskaust, jo cilvēki vienmēr meklē vieglāko un ērtāko ceļu, lai sasniegtu mērķi, taču ir jāmēģina to vismaz samazināt.
…
Plaģiātisms ir nopietna problēma Latvijas skolu sistēmā. Tas, protams, ir bijis neizbēgams visos laikos, jo cilvēks vienmēr meklē vieglāko un ātrāko risinājumu, taču agrāk skolēni, pārrakstot grāmatās atrodamo informāciju ar roku vai rakstāmmašīnu, to vismaz izlasīja, jo nebija jau citas izvēles. Mūsdienās, savukārt, bieži vien skolēni un studenti vienkārši pārkopē informāciju no interneta vai palūdz rakstisko darbu uzrakstīt kādam citam. Tādējādi viņi pat neizlasa savu iesniegto darbu un pilnīgi nespēj tajā orientēties, kā arī atbildēt uz jautājumiem par tekstu. Tas liecina par daudzu mūsdienu jauniešu intelektuālo nabadzību. Skolēni negrib pūlēties vai arī uzskata radošo darbu rakstīšanu par absolūti nevajadzīgu, tāpēc „akli” uzticas citu cilvēku viedoklim, pieņem to kā savu nemaz neizanalizējot.
Atsevšķas atsauces nekvalitatīvas.