-
Mācīšanās traucējumi
Mācīšanās traucējumu blakus problēmas.
Bērniem ar mācīšanās traucējumiem viegli var rasties tā saucamā iemācītā bezpalīdzība. Bērni, kuriem ilgstoši ir vājas sekmes, mēdz uzskatīt, ka viņi nespēj mācīties, viņi paredz neveiksmi un cenšas daudz mazāk nekā tie skolēni, kas uzskata, ka nopietnai centībai seko panākumi. Ticība savām iespējām un spējām ir būtiski svarīga, lai gūtu panākumus jebkurā jomā. Ja skolēnam ir traucējumi, tad viņam jābalstās uz tām jomām, kurās viņš ir stiprs, lai kompensētu savus trūkumus. Pašcieņas saglabāšanai ir būtiski svarīgi, lai būtu plašas iespējas darīt to, kas viņiem padodas labi. Speciālisti iesaka prasīt no bērna atbildību! Pētījumi rāda, ka bērna vispārējai attīstībai ir ļoti svarīgi, lai no viņa tiktu prasīta atbildība.
Bērni, kuri palīdz gan mājiniekiem, gan kaimiņiem, rodas darba prasme un aug pašcieņa. Kāda pētījuma rezultāti liecina, ka visbiežāk par atbildīgiem un lietpratīgiem pieaugušiem cilvēkiem izauga tie bērni (ar mācīšanās traucējumiem), kuriem bērnības vidus un beigu posmā, kā arī pusaudža vecumā tika uzticēts lietderīgs darbs.
Ja skolēnam rodas grūtības ar mācību vielas apguvi, jākonsultējas pie logopēda, pie psihologa, kurš izvērtē, vai bērna uzmanība, atmiņa, domāšana, uztvere, darbojas atbilstoši vecumam. Iespējams, ka nāksies apmeklēt arī neirologu, endokrinologu. Kad noteikta pareiza diagnoze, jāizstrādā individuālais korekcijas plāns.
…
Mācīšanās traucējumi ir pazeminātas spējas lasīt, rakstīt vai izdarīt matemātiskus aprēķinus. Kā izrādās, izpratne par mācīšanās traucējumiem veidojusies tikai 20. gadsimta beigās – pavisam nesen. Līdz 19. gadsimtam mācīšanās problēmas noliedza vispār, pirmais mēģinājums izprast cilvēkus ar mācīšanās traucējumiem notika 20. gadsimtā, šī tēma plašāk izskanēja tikai 1963. gadā konferencē Čikāgā. Latvijā nopietnāks darbs šajā virzienā sāktas vien pēdējos desmit gados. Mācīšanās traucējumu cēlonis ir cilvēka smadzeņu darbības īpatnības, kas nosaka uztveri un informācijas apstrādi. Mācīšanās traucējumus dēvē par disleksiju, disgrāfiju un diskalkūliju.