-
Pamatlīdzekļi un to uzskaite budžeta iestādēs
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | Pamatlīdzekļu jēdziens, to novērtēšana | 4 |
2. | Pamatlīdzekļu iegāde un uzskaite | 7 |
3. | Pamatlīdzekļu nolietojums un norakstīšana | 11 |
4. | Pamatlīdzekļu inventarizācija | 18 |
Secinājumi un priekšlikumi | 20 | |
Izmantotas literatūras un avotu saraksts | 22 |
Secinājumi un priekšlikumi
Secinājumi
1. Pamatlīdzekļi ir īpašuma daļa, kuru izmanto kā darba līdzekļus produkcijas
ražošanai, darbu veikšanai vai pakalpojumu sniegšanai, kā arī budžeta iestādē, kura tiek izmantota ilgu laiku, t.i., vairāk nekā vienu gadu. Pamatlīdzekļu sastāvā uzskaita visu veidu resursus, kurus plāno izmantot ilgāk par vienu gadu un kuru iegādes vērtība pārsniedz 150 latu par vienu vienību vai komplektu, un kuri funkcionē patstāvīgi.
2. Pamatlīdzekļu iegāžu un to izveidošanas darījumu uzskaite grāmatvedībā, pircējam
vai pasūtītājam norēķinoties ar naudas līdzekļiem vai prasījumu dzēšot ar pretprasījumu (ieskaits), nav sarežģīta, būtiskākais ir pilnīga un korekta visu ar pamatlīdzekļu objekta iegādi saistīto izmaksu iekļaušana tā iegādes vērtībā.
3. Lai organizētu uzskaiti un nodrošinātu kontroli par pamatlīdzekļu saglabāšanu,
katram objektam piešķir inventāra numuru. Pamatlīdzekļiem lietošanas laikā piešķirto inventāra numuru nedrīkst mainīt, izņemot gadījumus, kad iestādei mainās juridiskais statuss vai normatīvās prasības.
4. Pamatlīdzekļu vērtības daļas noteikšanu, kura ik gadus tiek iekļauta izdevumu
summā plānotajā lietošanas laikā, sauc par pamatlīdzekļu nolietojumu (amortizāciju)
Pamatlīdzekļi var kļūt lietošanai nederīgi divu iemeslu dēļ:
-to fiziskās nolietošanas rezultātā,
-to morālās nolietošanās rezultātā.
5. Pamatlīdzekļu nolietojuma (amortizācijas) aprēķināšanas metodes: lineārā un
degresīvās metodes.
6. Pamatlīdzekļus, kuri kļuvuši nederīgi un to atjaunošana nav iespējama vai tā nav
ekonomiski izdevīga, noraksta likumā paredzētajā kārtībā.
7. Katra pārskata perioda beigās novērtē, vai nepastāv kādas pazīmes, kas norādītu uz
pamatlīdzekļu vērtības būtisku samazinājumu. Ja šādas norādes pastāv, nosaka pamatlīdzekļa atgūstamo vērtību, un samazina pamatlīdzekļa atlikušo (bilances) vērtību līdz atgūstamajai vērtībai un noraksta uzkrāto nolietojumu.
8. Konstatējot vērtības samazinājumu pamatlīdzeklim, kurš iepriekšējos pārskata
periodos pārvērtēts, vispirms samazina pārvērtēšanas rezerves. Samazinājums nevar pārsniegt to rezerves vērtību, kas attiecas uz konkrēto pamatlīdzekli.
9. Pamatlīdzekli norakstot, likvidējot, atsavinot (pārdodot, mainot, ieguldot kapitālsabiedrībā un nododot bez atlīdzības, kā rezultātā īpašuma tiesības no mantas atsavinātāja pāriet mantas ieguvējam) vai konstatējot tā iznīcināšanu prettiesiskas darbības rezultātā, pamatlīdzekli izslēdz no uzskaites, norakstot tā vērtību un uzkrāto nolietojumu, atzīstot izdevumus ilgtermiņa ieguldījuma atlikušajā (bilances) vērtībā.
10. Pārskata gada slēguma inventarizāciju iestādē veic triju mēnešu laikā pirms pārskata gada beigām, pārrēķinot inventarizācijas dienā konstatētos atlikumus atbilstoši grāmatvedības uzskaites datiem pārskata gada beigu dienā. Pamatlīdzekļu uzskaite jākārto tā, lai par katru pamatlīdzekļu objektu būtu pilnīga (iepriekš uzskaitīta) informācija.
…
Pamatlīdzekļi ir viena no aktīvu svarīgākajām sastāvdaļām. Pamatlīdzekļu uzskaite iestādēs ir aktuāla, jo jebkurai iestādei ne tikai ir nepieciešami pamatlīdzekļi kā tās funkciju veikšanas instruments, bet nepieciešams arī atbilstoši Latvijas Republikas likumiem un noteikumiem iegrāmatot visas ar pamatlīdzekļiem saistītās operācijas: iegādi, uzstādīšanu, nolietojuma aprēķināšanu gan finanšu grāmatvedības vajadzībām, gan nodokļiem, pārvērtēšanu un izslēgšanu. Pamatlīdzekļu uzskaiti Latvijā reglamentē „Likums par grāmatvedību”, likums „Par uzņēmuma ienākuma nodokli”, „Gada pārskatu likums”, Ministru kabineta noteikumi, kā arī Latvijas grāmatvedības standarts Nr.7 „Pamatlīdzekļi”. Pamatlīdzekļu uzskaites organizācija un kārtošana ir atkarīga no iestādēs pieņemtās uzskaites metodikas, kurai, ievērojot likumdošanu, ir jānodrošina pareizu un savlaicīgu pamatlīdzekļu dokumentu noformēšanu, precīzu nolietojuma aprēķināšanu un uzskaitīšanu. Iestādes, pamatojoties uz likumiem, vispāratzītiem grāmatvedības principiem un izvēlētām metodēm, ir tiesīgas izstrādāt savu pamatlīdzekļu uzskaites kārtību un noteikt nolietojuma uzskaites metodiku. Saskaņā ar likumu “Par grāmatvedību” un Ministru kabineta 2003.gada 21.oktobra noteikumiem Nr.585 ”Noteikumi par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju”, uzsākot darbību, kā arī pārskata gada beigās jāveic pamatlīdzekļu inventarizācija. Tās mērķis ir iestādes pamatlīdzekļu faktiskās esamības un kvalitātes noteikšana un uzskaites datu precizēšana. Sīkāk pamatlīdzekļus un to uzskaiti budžeta iestādēs autors izpētīs savā darbā. Studiju darba mērķis ir izpētīt pamatlīdzekļus un to uzskaites organizāciju budžeta iestādēs , kā arī konkrētā budžeta iestādē - Dagdas arodvidusskolā. Lai sasniegtu augstākminēto mērķi, autors izvirzīja sekojošus uzdevumus: • izpētīt pamatlīdzekļu iegādi un uzskaiti budžeta iestādes, • apskatīt pamatlīdzekļu nolietojuma aprēķināšanu un norakstīšanas kārtību, • apskatīt pamatlīdzekļu inventarizāciju, • izstrādāt secinājumus un priekšlikumus. Studiju darba izstrādāšanā tika izmantotas mācību grāmatas, Latvijas Republikā spēkā esošie likumi un Latvijas grāmatvedības standarts Nr.7 ”Pamatlīdzekļi”. Uzdevumu risināšanai izmantotas sekojošas metodes: • aprakstošā metode, • ekonomiskā analīze, • statistiskā analīze.
Pielikumu nav.