-
Stratēģiskā vadība
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Stratēģijas jēdziens | 2 | |
Stratēģiskās vadības priekšrocības, ieguvumi | 2 | |
Stratēģiskās vadīšanas process | 3 | |
Stratēģiskās vadības līmeņi | 5 | |
Konkurētspējīgā priekšrocība (iekšējās vides analīze) | 5 | |
Stratēģiskās vadīšanas process | 8 | |
Stratēģiskās vadīšanas līmeņi | 9 | |
Konkurētspējīgās priekšrocības pamats | 9 | |
Uzņēmuma darbības portfeļa plānošana | 10 | |
Bostonas matrica | 11 | |
Industrijas dzīves cikla matrica | 14 | |
Makkinseja matrica | 16 | |
Uzņēmuma stratēģiju formulēšana | 19 | |
1. | Biznesa līmeņa stratēģijas | 21 |
Biznesa modelis un stratēģiskā pozicionēšana | 22 | |
1.1. | Zemāko izmaksu stratēģija | 24 |
1.2. | Diferencēšanas stratēģija | 26 |
1.3. | Fokusēšanas stratēģija | 31 |
Kombinēta zemāko izmaksu un diferencēšanas stratēģija | 33 | |
Neveiksmīga stratēģija (stuck in the middle) | 33 | |
Stratēģiju pulkstenis | 35 | |
Stratēģijas, kuras balstītas uz cenu | 36 | |
Pievienotās vērtības jeb diferencēšanas stratēģija | 36 | |
Hibrīda stratēģija | 37 | |
Fokusēta diferencēšanās | 38 | |
Kļūdu stratēģijas | 38 | |
Vispārējo stratēģiju lietošana | 38 | |
2. | Funkcionālā līmeņa stratēģijas | 39 |
STRATĒĢIJAS JĒDZIENS
Stratēģija ietver visas uzņēmuma būtiskās darbības, norādot uzņēmuma darbības virzienu un eksistences mērķi, kā arī stimulējot nepieciešamās pārmaiņas, kuras nosaka darbības vide.Tā nosaka, kā organizācijas rada konkuretspējīgu priekšrocību un nodrošina tās ilgtspēju.
Stratēģija ir loģisku, integrējošu un sabalansētu lēmumu sistēma. Definējot stratēģiju kā uzņēmuma lēmumu sistēmu, var uzskatīt, ka tā izriet no uzņēmuma darbības veida. To var noteikt, analizējot lēmuma pieņemšanu organizācijā un laika gaitā sasniegtos rezultātus.
Stratēģija nosaka un parāda organizācijas stratēģisko mērķi, ņemot vērā tās ilgtermiņa uzdevumus, darbības programmas un resursu izmantošanu. Stratēģija nosaka organizācijas ilgtermiņa mērķus, kā arī šo mērķu sasniegšanai nepieciešamo resursu sadali.
Stratēģija nodrošina konkurētspējīgu priekšrocību katrā organizācijas darbības nozarē, ņemot vērā iespējas un draudus ārējā vidē un organizācijas stiprās un vājās puses iekšējā vidē. Galvenais šeit ir noturīgas konkurētspējīgas priekšrocības radīšana. Lai realizētu iespējas ārējā vidē, organizācijai ir jāizmanto savas stiprās puses.…
Konspekts no grāmatas: Caune J., Dzedons A. (2009) Stratēģiskā vadīšana, 2. izdevums. Rīga: Lidojošā zivs