Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 09.10.2020.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Eseja 'Vai valsts realizē varu pašvaldībās? Kāpēc?', 1.
  • Eseja 'Vai valsts realizē varu pašvaldībās? Kāpēc?', 2.
  • Eseja 'Vai valsts realizē varu pašvaldībās? Kāpēc?', 3.
Darba fragmentsAizvērt

Tādēļ, pieņemot lēmumu dibināt jaunu atvasinātu publisko tiesību juridisko personu, kā arī vēlāk uzraugot to darbību, atbildīgajam orgānam jeb valdībai, kā politiski leģitimētai sabiedrības kopējo interešu paudējai ir jāpatur prātā iespējamie riski un nepieciešamības gadījumā jāveic attiecīgi pasākumi. Valsts pēc vajadzības var likvidēt, grozīt pašvaldību kompetenci, noteikt darbības vadlīnijas un procedūras. Valstij ir jārūpējas, lai tās rīkotos tiesiski un saprātīgi. Valsts nevar izvairīties no savu uzdevumu pildīšanas nodibinot atvasināto publisko tiesību juridisko personu un ‘’aizdeleģējot’’ savus uzdevumus tai.
Valsts kā sākotnējā publisko tiesību juridiskā persona vienmēr paliek materiāli atbildīga par atvasinātās publisko tiesību juridiskās personas nodarīto zaudējumu trešajām personām, tāpēc valstij ir jānodrošina efektīva un pienācīga uzraudzība. Tas izriet arī no Satversmes 1. un 58. panta. Valdībai kā Satversmē noteiktajam izpildvaras orgānam ir jānodrošina, ka visa valsts pārvalde bez izņēmuma darbojas tiesiski un lietderīgi. Valsts pilnībā realizē savu varu pār pašvaldībām, tās uzraugot. Pienācīgs un efektīvs uzraudzības mehānisms ir jānodrošina gan likumdošanā, gan atvasinātas publisko tiesību juridiskās personas (pašvaldības) statūtos. Taču efektīva uzraudzība ir jānodrošina arī praksē, izdalot attiecīgus personāla un finansu resursus, lai šāda uzraudzība reāli tiktu veikta.

Autora komentārsAtvērt
Atlants