Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 01.04.2003.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Vidusskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'Tirgus līdzsvars', 1.
  • Konspekts 'Tirgus līdzsvars', 2.
  • Konspekts 'Tirgus līdzsvars', 3.
  • Konspekts 'Tirgus līdzsvars', 4.
  • Konspekts 'Tirgus līdzsvars', 5.
  • Konspekts 'Tirgus līdzsvars', 6.
  • Konspekts 'Tirgus līdzsvars', 7.
  • Konspekts 'Tirgus līdzsvars', 8.
  • Konspekts 'Tirgus līdzsvars', 9.
  • Konspekts 'Tirgus līdzsvars', 10.
Darba fragmentsAizvērt

1. Tirgus līdzsvara vispārīgs raksturojums
Lai noskaidrotu kā notiek saimniecības vienību darbības saskaņošana tirgū tiek apskatīts pilnīgas konkurences tirgus.
Kā veidojas tirgus līdzsvars? Pieprasījums un piedāvājums rāda cik lielu daudzumu pircēji iegādāsies un pārdevēji piedāvās par dažādām cenām, taču šīs līknes pašas par sevi nenorāda kā pircēja un pārdevēja viedokļi sakritīs un pie kādas cenas. ir nepieciešams abas līknes savienot vienā grafikā un tas krustosies tikai vienā punktā, kurā pieaug tirgus līdzsvars.

Pastāvot tikai vienai cenai pieprasījuma un piedāvājuma lielumi ir vienādi. Tirgus līdzsvara punkts nav ne preces pārpalikums ne tās deficīts nav spiediens uz cenu

Tirgus cena pieprasījuma, piedāvājuma līdzsvars nav pats par sevi, tas veidojas pakāpeniski, dažreiz pat ilgstoši. Līdzsvara veidošanās procesa pamatā ir konkurence, cīņa par ekonomisku izdzīvošanu pircēju un pārdevēju interešu iedarbībā tirgus līdzsvarojas pats t.i. preču vai pakalpojumu faktiskām cenām ir tendence virzīties uz tirgus cenu pie kuras pieprasījums ir vienāds ar piedāvājumu. Ja prece tiek tirgota par citu nevis līdzsvara cenu, tad tirgū rodas nevēlams preces pārpalikums vai iztrūkums. Ražotāji un patērētāji atbilstoši reaģē uz šīm abām situācijām:

1.Ja faktiskā cena ir augstāka par tirgus cenu, tad piedāvājums ir lielāks par pieprasījumu. Šai gadījumā rodas piedāvājuma pārpalikums un to sauc par PIRCĒJU TIRGU, pārdevējiem rodas lieli nerealizēti preču krājumi, lai sekmētu to noietu un konkurences rezultātā izdzīvotu, pārdevēji ir spiesti pazemināt cenu. Mazāka cena savukārt stimulē patērētājus pirkt vairāk. Šis process t.i. piedāvājuma samazinājums un pieprasījuma pieaugums turpināsies tik ilgi līdz būs sasniegts līdzsvara punkts.

Autora komentārsAtvērt
Atlants