Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 05.02.2009.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
Laikposms: 2000. - 2010. g.
  • Konspekts 'Finanšu un nodokļu tiesības', 1.
  • Konspekts 'Finanšu un nodokļu tiesības', 2.
  • Konspekts 'Finanšu un nodokļu tiesības', 3.
  • Konspekts 'Finanšu un nodokļu tiesības', 4.
  • Konspekts 'Finanšu un nodokļu tiesības', 5.
  • Konspekts 'Finanšu un nodokļu tiesības', 6.
Darba fragmentsAizvērt

1. Budžeta jēdziens un izpratne par to (budžets kā centralizēts naudas fonds, budžets kā nacionālā kopprodukta pārdales līdzeklis, budžets kā tiesību akts).
Kā naudas līdzekļu fonds. Lai valsts varētu veikt savas funkcijas, tās rīcībā ir jābūt noteiktam naudas līdzekļu kopumam. Šo naudas līdzekļu veidošana, sadale un izmantošana tiek veikta ar Valsts budžeta starpību.
Budžets ir valsts saimniecības plāns, kurā, pamatojoties uz pastāvošo likumdošanu, paredzēti valsts ienākumi un izdevumi noteiktam saimnieciskajam periodam (saimnieciskajam gadam). Budžeta ieņēmumi veidojas no nodokļiem, nodevām, citiem maksājumiem (piemēram, maksājumi par valsts kapitāla daļu izmantošanu) un ārvalstu finanšu palīdzības maksājumiem (pamatā ES fondu līdzekļi).
Kā tiek pārdalīts valsts nacionālais ienākums. Budžetā tiek noteikti un pamatoti valsts pienākumu izpildei nepieciešamie līdzekļi tādā kārtā, ka laika periodā, kuram šie līdzekļi paredzēti, izdevumus sedz atbilstoši ienākumi. Saimnieciskā gada ietvaros var izlietot budžeta paredzētās summas tikai budžetā paredzētam mērķim.
Finanšu plāns, kuram ir likuma spēks. Budžets vispārīgā nozīmē ir ieņēmumu un izdevumu plāns kādam noteiktam laika posmam, darbam, pasākumam vai funkcijai. Likums par budžetu un finanšu vadību nosaka, ka budžets ir līdzeklis valsts politikas realizācijai ar finansiālām metodēm. Budžets ir valdības finansiālās darbības un vadības pamatā (1.panta 1.daļa).

2. Budžetu iedalījums Latvijā. Speciālā budžeta un pamatbudžeta veidošanas un izlietošanas raksturīgākie nosacījumi.
Latvijā ir izveidots valsts konsolidētais kopbudžets, kas sastāv no divām savstarpēji saistītām daļām: no Valsts konsolidētā budžeta un pašvaldību budžeta. Savukārt Valsts konsolidētais budžets un pašvaldību budžeti ietver pamatbudžetu un speciālo budžetu.
Ar Valsts konsolidētais kopbudžetu saprot visu veidu nodokļu un nenodokļu ieņēmumu un izdevumu uzskaitījumu. Tā galvenā sastāvdaļa ir pamatbudžets, kuru veido dotācija no vispārējiem ieņēmumiem, dotācija īpašiem mērķiem, ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi, transferti, ārvalstu finanšu palīdzība, izdevumi, kurus paredzēts segt no šiem ieņēmumiem, kā arī valsts budžeta aizdevumi un valsts budžeta aizdevumu atmaksas.…

Autora komentārsAtvērt
Atlants