Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 15.11.2005.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Vidusskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Eseja 'Statuss un lomas grupā', 1.
  • Eseja 'Statuss un lomas grupā', 2.
Darba fragmentsAizvērt

Šī tēma zināmā mērā ir ļoti aktuāla pusaudžu vidū, jo viņi ir iedomājušies, ka visiem ir jāsadalās grupās, bet vai tiešām?
Statuss ir cilvēka vieta personu savstarpējo attiecību sistēmā. Tas nosaka grupas locekļu tiesības, pienākumus, privilēģijas. Tā tiešām ir. Liekas tikai dīvaini, ka statuss vienmēr saistīts ar varu un privilēģijām. Mēs visi vienmēr tiecamies uz lielāku statusu savās grupās un, neveiksmīgi mēģinot, izlemjam pamest grupu, lai mēģinātu sameklē savu etalongrupu (grupu, kur esam pilnīgi apmierināti ar savu stāvokli). Es gadu biju citā valstī, kas man lika diezgan daudz par to domāt, jo aizbraucot es nepazinu nevienu un man vajadzēja iekļauties kādā grupā. Tas protams pirmkārt bija grūti, bet otrkārt es nenonācu savā etalongrupā. Laikam jau vajadzētu teikt, ka nebiju apmierināta ar savu statusu šajā grupā, bet no otras puses vajadzētu apskatīt lietas, kas man traucēja iekļauties šajā grupā. Tā protams bija valodas nezināšanas barjera, tradīciju nezināšana un daudz citu sīkumu, kas man īsti nepalīdzētu iekļauties jelkādā grupā svešā valstī. Nonācu pie secinājuma, ka man ir jāsamierinās ar savu statusu, lai gan tas bija daudz zemāks nekā Latvijā. Svešā valstī tavs statuss var viegli kāpt gan uz augšu, gan uz leju.
Ļoti loģiska ir statusa kārtība ģimenē. Tēvam un mātei ir privilēģijas ar kuru palīdzību viņi audzina bērnus. Ja privilēģiju nebūtu, nebūtu kārtības. Jau no seniem laikiem pat ciltīs bija cilvēki ar īpašu statusu, kā vadītāji vai virsaiši, kuri vadīja savus pēctečus un grupu. Šos cilvēkus ar īpašo statusu varētu dēvēt par līderiem. Ar to mēs arī nonākam pie sociālajām lomām sabiedrībā.
Sociālā loma ir personības statusam atbilstošs uzvedības veids noteiktā sabiedrībā. Man protams ir daudzas sociālās lomas, kuras es varbūt pat neapzinos, bet es noteikti esmu: draudzene, meita, māsa, skolniece, aktrise. Šīs visas sociālās lomas prasa noteiktu uzvedību no manis, kas man ne vienmēr liekas pieņemama. Tas protams arī izraisa manu pretestību. Ik pa laikam es uzskatu, ka skola mani ierobežo un ir šķērslis uz manu pašizteikšanos.

Atlants