Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 19.11.2003.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Vidusskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'Pārskats filosofijā (5.gs.p.Kr. līdz mūsdienām)', 1.
  • Konspekts 'Pārskats filosofijā (5.gs.p.Kr. līdz mūsdienām)', 2.
  • Konspekts 'Pārskats filosofijā (5.gs.p.Kr. līdz mūsdienām)', 3.
  • Konspekts 'Pārskats filosofijā (5.gs.p.Kr. līdz mūsdienām)', 4.
Darba fragmentsAizvērt

1.Antīkā filosofija (grieķu un romiešu mantojums; no 6.gs.pr.Kr. – 529.g.pēc Kr.); pēta dabu
1.1. natūrfilosofija jeb pirmssokratiskā (6.-5.gs.pr.Kr.)
Solons no Atikas , Pitaks no Mitilēnām, Taless no Milētas (pirmsākums – ūdens)
Anaksimandrs (pamats – gaiss vai ēteris), Pitagors, Anaksimens, Leikips (atomi),
Dēmokrits
(izveido materiālismu), Zēnons Elejietis, Hērakleits (uguns, logoss), rodas sofisti
1.2. sengrieķu klasiskā (5.-6.gs.pr.Kr.)
Sokrats / filosofiskās ētikas dibinātājs; fil. centrā – labais un tikums /
Platons / fil. centrā – mācība par idejām (domām) un valsts teoriju (tā ir utopiska) /
Pirmo reizi sašķeļ realitāti šaipasaulē un viņpasaulē (miesa nošķirta no dvēseles)
*dibina skolu – Akadēmiju, kas pastāv 1000g.
*aizsāk ideālismu
Aristotelis / noteicošā – loģika; nošķir tīro izziņu no pārējām dzīves sfērām /
*esamība ir materiāls (matērija) un forma ( kas materiālu padara par lietu);
(forma ir pašā lietā)
*radījis zinātņu sistēmu
1.3. hellēnisms-pasaules pārveidošana (4.gs.-1.gs.pr.Kr.) – individuālisms, kosmopolītisms
epikūrisms: Epikūrs- filosofs no 14.g.vec.; mācības kodols –ētika (tās centrā – bauda)
*individuālisms
stoicisms: senā, vidējā, vēlīnā (jeb trešā)
pamatlicējs Zēnons no Kitijas /avoti – Sokrata filosofija/
*stoiķu uzskatus veido – loģika, fizika, ētika.
fizikā – materiāls (pirmelem.-uguns), ķermenis
trešā stoja –Lūcijs Annējs Seneka (grēks, vaina, sirdsapziņa, dabā –Dievs)
nostāda gribu līdzās izziņai, verdzības pretinieks
Marks Aurēlijs (atziņas darbā „Pašam sev”; dvēseles pašanalīze;
pasaule-veselums, ko vieno dievišķais prāts)
*cilvēka kodols – gars (ārpus dvēseles), pasauli vieno spēks –mīlestība
1.4. vēlīnā antīkā (1.gs.-529.g.pēc Kr.) – vēlīnā stoja, neoplatonisms (uz Platona atziņām)
iezīmējas reliģiski motīvi; fil.ienāk misticisms, savienojas Platona un Aristoteļa atz.
Amonijs Sakkas – izveido skolu Aleksandrijā
Plotīns – pasaule ir vienots veselums; kristietiskās reliģijas motīvi
*Mācība par Vienoto – dievišķā pirmsākumu
*(Dievs un Svētā Trīsvienība) no Vienotā rodas gars, dvēsele

Autora komentārsAtvērt
Atlants