-
Komunikācija organizācijā
Lēmuma koks – ar lēmumu secību papildināta maksājumu matrica.
Lēmuma koka pieeja ļauj saskatīt galvenās alternatīvas un faktu, ka sekojošie lēmumi var būt atkarīgi no notikumiem nākotnē. Ievietojot lēmuma kokā dažādu notikumu varbūtības, var izprast patieso lēmuma iespēju, kas nodrošina vēlamos rezultātus. Lēmuma koks ietver sevī lēmuma posms, iespējamos notikumus un varbūtības.3
Spēļu teorijas modeļi – tiek risināti principā tie paši uzdevumi kā ar statistikas modeļiem, taču atšķirība ir tā, ka optimālie risinājumi šajā gadījumā obligāti konfliktē (ar konfliktu saprotama jebkura parādība, kurā darbojas dažādās puses, dēvētas par spēlmaņu kopu, no kuriem katram ir atšķirīgas intereses).1
Lēmumu pieņemšanas efektivitātes paaugstināšana
Laika plānošana – galvenais paņēmiens ir izveidot prioritātes un vadīties pēc tām. Šādas sistēmas izveidošana rosina darbinieku atšķirt svarīgas aktivitātes no nesvarīgām. Lai plānotu savu laika efektivitāti, menedžerim ir jāizvirza sev specifiski mērķi un jānosaka to izpildes laiks. Ja menedžerim ir grūtības uzsākt darbu pie kāda projekta, tas var noteikt laiku, kad darbs vismaz jāuzsāk. Tādā veidā projekts vismaz būs iesākts, tad pat var izrādīties, ka šo projektu var ātri pabeigt.
Daudzi menedžeri uzlabo laika plānošanu, organizējot savas darba vietas. Labs ieteikums, kā tikt galā ar papīriem, ir vienreiz tos izskatīt, pieņemt lēmumu, ko ar tiem darīt, un ātri novākt dokumentus prom no galda.
Lēmuma pieņemšana pēc kritērijiem – nosaka procesu, ar kura palīdzību apkopotas alternatīvas. Ar kritēriju saprot lēmēja attieksmi pret lēmumu, kā arī drošības pakāpi, kas tajā atspoguļojas.2
…
Pēc būtības lēmums ir labākās alternatīvas izvēle. Lēmums ir darbinieku grupas vai atsevišķa darbinieka darbības rezultāts. To raksturo savlaicīgums, pilnīgums, pamatotība un citi kvantitatīvi un kvalitatīvi parametri. Menedžeri visos organizatoriskajos līmeņos pēc alternatīvu analīzes pieņem dažnedažādus lēmumus. Šo lēmumu tehnoloģiskā, ekonomiskā un sociālā nozīme palielinās, jo lielākas kļūst ražotnes, dārgākas izejvielas, materiāli un darbaspēks. To neracionāla izmantošana rada ievērojamus zaudējumus. Tāpēc ir ļoti svarīgi attīstīt menedžera lēmumu pieņemšanas prasmi, par kuru var spriest pēc pieņemto lēmumu efektivitātes un nozīmīguma organizācijas mērogā. Arī menedžera atalgojums parastu lielā mērā atkarīgs no viņa pieņemto lēmumu nozīmīguma, skaita un rezultātiem. Lēmumu pieņemšana ir vienas vai vairāku iespējamo alternatīvu izvēles process.