21. Pašvaldības budžets.
Pašvaldību budžeta mērķis ir noteikt un pamatot, kāds līdzekļu apjoms tām nepieciešams ar likumu noteikto funkciju, uzdevumu un brīvprātīgo iniciatīvu izpildei periodā, kuram šie līdzekļi ir paredzēti.
Praksē pašvaldības budžeta mērķis ir sadalīt pieejamos finanšu līdzekļus attiecīgajā saimnieciskajā gadā pašvaldību funkciju un uzdevumu izpildei atbilstoši pašvaldības prioritātēm.
Pamatbudžets ir budžeta daļa, kas ietver visus pašvaldības ieņēmumus, kuri paredzēti izdevumu segšanai un nav iezīmēti īpašiem mērķiem.
Speciālais budžets ietver izdevumu segšanu no īpašiem mērķiem iezīmētiem ieņēmumu avotiem. Ja pašvaldība vai noteikta budžeta iestāde (izpildītājs) ir saņēmusi ziedojumu vai dāvinājumu ar norādītu mērķi vai bez tā.
22. Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas mehānisms.
Iemaksas izlīdzināšanas fondā veic pašvaldības, kuru vērtētie ieņēmumi ir lielāki par finanšu nepieciešamības neizlīdzināmo augšējo robežu (līmeni, kas par 10 procentiem pārsniedz attiecīgās pašvaldības finanšu nepieciešamību).
Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likuma mērķis ir precizēt pašvaldību finanšu atšķirību daļēju izlīdzināšanu, lai veicinātu pašvaldību iniciatīvu un patstāvību savu finanšu resursu veidošanā.
…
1. Kas ir pašvaldība? Pašvaldība ir vietējās varas institūcija, kurai ir tiesības un pienākumi regulēt un vadīt publiskās lietas, iedzīvotāju interesēs, nesot par to atbildību. 2. Kādi ir galvenie starptautisko tiesību dokumenti par pašvaldībām? Pašvaldības deklarācija par vietējām pašvaldībām Eiropas vietējo pašvaldību harta Lisabonas līgums (jāaizsargā vietējo un reģionālo pašvaldību tiesības) 3. Pašvaldību uzraudzības un decentralizētā sistēma. Brīvās municipalitātes. Uzraudzība – samazināt/likvidēt pašvaldību ārējo uzraudzību, dodot priekšroku iekšējai uzraudzībai (auditam). Uzrauga – prokuratūra, KNAB, VARAM, auditorfirmas, revidenti, finanšu ministrija, tieslietu ministrija utt. Decentralizētā sistēma – Latvijas priekšrocība decentralizācijas sistēmas nostiprināšanā ir vienotas Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) pastāvēšana. Ar decentralizāciju saistās lielāks elastīgums, reaģējot uz ārējās vides izmaiņām, ātrāka lēmumu pieņemšana. Tomēr decentralizācija padara sarežģītākus un neskaidrākus atskaitīšanās mehānismus, jo daudz vairāk personas iesaistās lēmumu pieņemšanā.” Jebkurā gadījumā