-
Priekšējo dzenošo tiltu kardāni
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 4 | |
1. | Kardānpārvada uzdevums un to veidi | 5 |
2. | Priekšējās piedziņas automobiļu kardāni | 5 |
3. | Pilnpiedziņas automobiļu kardāni | |
4. | Kardānpārvada defekti | |
Nobeigums |
Kardānpārvadā. iespējams gultņu, kardāna krusteņa un rievuzmavu nodilums kā arī kardānvārpstas izliece un savērpe. Par kardānpārvada defektu liecina rāvieni un triecieni auto iekustēšanās vai pārnesumu pārslēgšanas laikā. Rotējošas kardānvārpstas mešanās liecina, ka vārpsta ir saliekta. Kardānpārvada defektus likvidē atjaunojot vai apmainot nodilušās detaļas saliekta kardānvārpsta jāiztaisno.
Nobeigums.
Veicot šo darbu varēja tuvāk iepazīties ar priekšējo tiltu darbības principu. Kā atšķiras priekšpiedziņas automobiļa priekšējais tilts no pilnpiedziņas. Kādā veidā girzes moments tiek pārvadās no transmisijas pa sinhronajiem kardāniem un pusasīm uz automabīļa ritošo daļu, tajā laikā neatrodas vienādā leņķī ar riteņu pozīciju. Ka sinhronie kardāni spēj mainīt leņķi līdz pat 350 turpretī krustiņkārdāni līdz pat 250 lielā leņķī. Galvenās sastāvdaļas lai viss noritētu bez aizķerānās ir vārpstas un kardāni. Krustiņkārdāni kardānpārvados tiek izmantoto vis biešāk, izņemot priekšpiedziņas transporta līdzekļos. Kāda veidā tiek nodrošināta kardāna eļļošana un kāda veida smēres tiek izmantotas. Kardānu uzbūve automobiļu būves vēsturē ir mainījusies maz, tkai vienīgi tiek uzlabotas eļļošanas sistēma.
…
Sakarā ar to, ka priekšējie riteņi vienlaikus ir arī vadriteņi, griezes moments no diferenciāļa uz riteņu rumbām jāpārvada mainīgā leņķī. Šajā gadījumā šo funkciju pilda sinhronais kardāns un pusasis. Katrā pusass galā ir pa vienam sinhronajam kardānam, kas, savukārt, ir savienoti ar riteņu piedziņas vārpstām. Ložu tipa sinhronais kardāns sastāv no divām puslodes formas dakšām, kas izvietotas monolītas kopā ar pusasīm. Dakšu zaru iekšpusē izvieto četras sfēriskas formas sānu rievas, bet vidū sfērisku iedobumu. Sānu rievās ievieto četras tērauda lodītes, bet vidū vienu centrējošo lidīti, kuru fiksē pirksts, kas ieiet dakša un lodītes urbumos, pret izskriešanu pirkstu nodrošina tapa. Dakšu zaros sfēriskā rievas izvietotas tā, lai, dakšām pārvietojoties, lodes nostātos plaknē, kas dala uz pusēm leņķi starp dakšu asīm. Tāds izvietojums nodrošina pusasu griešanos ar vienādu leņkātrumu. Ložu tipa sinhronie kardāni ir automobiļu (GAZ-66, UAZ-469, ZIL-131 u.c.) priekšējos dzenošajos tiltos.