Vērtējums:
Publicēts: 12.10.2004.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 4 vienības
Atsauces: Ir
  • Referāts 'Tiesu neatkarības problēmas Latvijā', 1.
  • Referāts 'Tiesu neatkarības problēmas Latvijā', 2.
  • Referāts 'Tiesu neatkarības problēmas Latvijā', 3.
  • Referāts 'Tiesu neatkarības problēmas Latvijā', 4.
  • Referāts 'Tiesu neatkarības problēmas Latvijā', 5.
  • Referāts 'Tiesu neatkarības problēmas Latvijā', 6.
  • Referāts 'Tiesu neatkarības problēmas Latvijā', 7.
Darba fragmentsAizvērt

Tiesneši ir tiesu sistēmas pamats. Patlabam Latvijā ir 360-370 tiesnešu, no kuriem 70 % ir sievietes . Tiesneši patiesi vēlās tiesu sistēmu pārveidot un pēdējo desmit gadu laikā it panākts liels progress. Tiesas ir panākušas tādu neatkarību no politiskās varas ,kāda iepriekšējā laika periodā vispār nebija iespējama.
Nav pamata domāt ka tiesneši saņem no politiķiem instrukcijas. Tiesneši apzinās kādam jābūt viņa prestižam sabiedrībā un ir vērojama tiesnešu pašapziņas celšana. Zemāko instances tiesu ’’ personiskā neatkarība’’ ir jānostiprina un ir informācija par korupcijas gadījumiem tiesnešu aprindās. Saskaņā ar Satversmes 83.pantu un likuma Par tiesas varu 10 pantu pirmo daļu tiesneši ir neatkarīgi un vienīgi likumam pakļauti .
Tiesnešu neatkarībai cik tā attiecas uz tiesnešiem ,kā amatpersonām un nevis tiesām kā institūcijām. Ir divas lietiskas izpausmes ,ar likumu nedefinētas- lietiska neatkarība, jo ir aizliegts norādījumus attiecībā uz tiesneša darbības veikšanu , un personiskā neatkarība jo pastāv pārcelšanas aizliegums un neatceļamība.
Pamatojoties uz norādījumu došanas aizliegumu nav pieļaujams ka priekšnieks ,parlaments, citādas valsts iestādes ietekmētu tiesnesi ,lai kādā konkrētā gadījumā panāktu nolēmuma pieņemšanu. Nav diskutējams jautājums par to ka disciplinārtiesiskā darbība nepārkāpj lietisko neatkarību, jau tādēļ vien kad tiesnesis savu nolēmumu ir pieņēmis un līdz ar to nevar traucēt lēmuma pieņemšanas procedūru.

Autora komentārsAtvērt
Atlants