-
Bērncentrēta izglītība
Bērncentrēta izglītība-izglītības virziens, kurā uzmanības centrā ir bērns. Tajā ievēro bērna intereses, vajadzības, gatavību, nevis iepriekšpieņemtas patiesības.
Izglītības procesā tiek pielietota tādu mācību metožu izmantošana un situāciju radīšana, kas dod bērnam iespēju:
Piedalīties mērķu izvirzīšanā, uzdevumu noteikšanā, mācību vielas un metožu izvēlē;
Pašam kontrolēt, ko un kā viņš mācās;
Uzņemties atbildību par savu mācīšanos;
Īstenot un tālāk pilnveidot savas spējas.
Bērncentrētā mācību rocesā tiek īstenota humānistiska pieeja.
Bērncentrētas izglītības pamatā ir akcentēti tādi faktori kā piemērotība vecumam, individualizēta pieja katram bērnam mācīšanas un mācīšanās procesā, pirmsskolas sadarbība ar ģimeni un ģimenes īpašās lomas akceptēšana. Bērns tiek rosināts apzinātes, ka visas dzīves norises ir savstarpēji atkarīgas. Tāpat bērns tiek rosināts apzināties savu lomu un atbildību mūsdienu mainīgajā sabiedrībā, vajadzību pieņemt lēmumus un izdarīt izvēli.
Kā viens no svarīgākajiem didaktiskajiem principiem ir minēts integrētās pieejas princips, jo vide kurā bērnam būs j’dzīvo un jādarbojas, dažādās zināšanu jomas un dažādie realitātes komponenti pastāv nevis nošķirti, atsevišķi, bet gan veido sarežģītu veselumu. Tieši tāpēc integrēta pieeja vislabāk veicina dzīvei nepieciešamo zināšanu, prasmju un vērtībattieksmju apguvi. Tematiskā apguve kļūst ar integrēto mācību pamatu.
Tāpēc tieši bērnu pašu izvēlētās tēmas izraisa vislielāko interesi un līdz ar to mācību motivāciju. Izvēloties, balsojot, varbūt dažkārt piekāpjoties bērni jau no mazotnes apgūst demokrātijas principus: izteikt savu viedokli, uzklausīt citu argumentus, sabalansēt savasvēlmes ar bieru interesēm. Tematiskā mācīšanās ļauj realizēt arī citus būtiskus didaktiskos principus, proti, bērni mācās labāk, ja mācību procesa pamatā ir viņu praktiskā dzīves pieredze, kā arī problēmpieeja kā atbilžu meklēšanas līdzeklis. Strādājot mācību centros, bērni individuālā tempā un atbilstoši savam mācīšanas stilam apgūst vispusīgas zināšanas, prasmes un iemaņas.…
Bērncentrēta izglītība ir virzīta uz to, ka katrā grupas telpā ir vairāki aktivitāšu centri, kuros ir atrodami visdažādākie materiāli, ko pētīt un ar kuriem spēlēties. Aktivitāšu centri katrā grupā var atšķirties, bet pamatā tie ir šādi: (Mākslas/zīmēšanas un rokdarbu centrs;Klucīšu celtniecības centrs;Kulinārijas/virtuves centrs;Lomu rotaļu centrs;Lasīt- un rakstītprasmes centrs;Matemātikas/manipulatīvo rotaļu centrs;Mūzikas centrs;Nodarbības svaigā gaisā;Smilšu un ūdens centrs;Dabaszinātņu centrs).Bērncentrēta izglītība ir tas virziens, kas ļoti veiksmīgi palīdz mācību procesu organizēt ikdienā, kas rada nepiespiestu un interesantu vidi.