-
Produkta jēdziens un klasifikācija. Produkta raksturlielumi un sortiments
Trešais paņēmiens – produkta kvalitātes pozicionēšana pēc principa „pienācīgu produktu par mērenu cenu”. Uzņēmumi neapgalvo, ka pārdod vislabākos produktus, bet piedāvā normālas, augstas un vidējas kvalitātes produktus par mērenēm cenām, izmantojot izdevīgus sadales kanālus u.c. metodes, tādējādi ietaupot mārketinga izmaksas.
Produkta kvalitātei jāatbilst cenai un mērķtirgus vajadzībām. Katrai kvalitātes pozicionēšanai ir savs mērķtirgus, un visi izvirzītie pozicionēšanas principi ir derīgi, ja atbilst mērķtirgus prasībām. Vienīgā pozīcija, kura neizbēgami piedzīvos zaudējumu, ir „mazāk un par augstu cenu”. Apkrāptie pircēji informēs citus par neveiksmi. Atkārtotu pirkumu nebūs, un produkts (produkta marka) drīz pazudīs no tirgus.
Produkta kvalitātes vadīšanai ir vismaz 3 populāras pieejas:
1. Paredz stingri kontrolēt jau gatavās produkcijas kvalitāti.
2. Paredz kvalitātes kontroli visos uzņēmumos ražošanas un tehnoloģijas posmos.
3. Paredz kvalitātes standartu uzraudzīvu ne tikai savā uzņēmumā, bet arī pie piegādātājiem. Pasaulē šāda pieeja tiek izplatīta ar nosaukumu „Total Quality Management” (TQM).
…
Produkta jēdziens un klasifikācija. Produkta raksturlielumi un sortiments. Produkta kvalitāte, iesaiņojums, sortiments. ir materiālu (taustāmu) un nemateriālu (netaustāmu) īpašību kombinācija, kas paredzēta, lai nodrošinātu vajadzību apmerinošu pieredzi patērētājiem. Produkts ir gan materiālie objekti, gan pakalpojumi, gan idejas, uzņēmumi utt. Trīs produkta plānošanas līmeņi no patērētāju viedokļa. 1. līmenis ir produkta lietošanas vērtība – atklāj pircēju potenciālās vajadzības, kuras iemiesotas produktā. 2. līmenī patēriņā gūstamais transformējas konkrētā produktā, kuru var taustīt, garšot, redzēt, dzirdēt utt. Šajā līmenī svarīgākais ir tās produkta īpašības, ko cilvēks uztver ar maņu orgāniem. Šīs produkta īpašības izpaužas kā: kvalitāte, raksturīgās iezīmes, izskats, produkta marka, iesaiņojums. 3. līmenī produkts ir „ar sevirsu piepildīts” – tam klāt ir „papildlabumi”, kurus pircējs saņem iesaiņojuma, servisa, piegādes, dažādu pakalpojumu, izdevīgu kredīta noteikumu u.c. veidā. Visus 3 produkta līmeņus var apvienot nosaukumā „brand”, kuru lieto arī masu medijos. Brends – produkta īpašību kopums, kas nosaka patērētāja izvēli.