-
Kvalitātes vadība pirmsskolas izglītības iestādē
Lai īstenotu kvalitāti pirmsskolas izglītības iestādē, darba plāna tiek iekļautas vēl nebijušas dažādas inovācijas. Šāds plāns vērsts uz nosprausto mērķu sasniegšanu, vairāk vai mazāk izraisa darbiniekos neizpratni, neapmierinātību un pat pretestību. Ieteicams plānošanu veikt koleģiāli. Metodiskā komisija veic iestādē operatīvo plānošanu, vadības komanda – stratēģisko plānošanu ilgākam laika posmam. Stratēģisko plānu uzskata par pirmsskolas izglītības iestādes galveno plānu. Vadība paredz reālas iespējas noteiktā laika posmā, kurā iekļauj lēmumus par optimālu resursu sadali, galvenajiem noteicošiem virzieniem ar aktivitatēm sasniegt nospraustos mērķus.
Lai pirmsskolas izglītības iestādes darbs notiktu kvalitatīvi, tiek izstrādāts šis stratēģiskais plāns, kas veicinātu pārmaiņas esošajā iestādē, atsaucoties uz pārmaiņām sabieriskajā dzīvē. Šis plāns ir vērsts uz iestādes darbu nākotnē, itkā nosacīta tās vieta un loma sabiedrībā. Kvalitatīva darba rezultātā ir iespējami augstāki sasniegumi. Plānošanas darbā pamatoti izvērtē jau esošos iegūtos iestādes sasniegumus un noteikto virzienu, kā arī nosaka iestādes perspektīves vēl optimālākā līmenī sasniegt tos nākotnē.
Sarunās ar pirmsskolas pedagogiem, noskaidroju, ka ikdienas darbā iezīmējas vienas un tās pašas problēmas:
pasaulē ir uzkrāta tik liela pieredze, ka tās iepazīšana var radīt bērniem pārslodzi;
noslogots ir pedagoģiskais process;
skolotāji izjūt stresu laika trūkama dēļ (papildus darbam liels skaits pedagogu mācas augstskolās, apmeklē kursus);
aktualizējas jautājums par bērnu kvalitatīvu sagatavošanu skolai;
palielinājusies vecāku ieinteresētība angļu val. un citu interešu izglītības apgūšanā;
u.c.…
Mēs dzīvojam pārmaiņu laikā. Izglītība nevar atrisināt samilzušās sabiedrības problēmas. Tā var tikai palīdzēt izprast un apzināties notiekošās pārmaiņas un veidot mūsu gatavību šai realitātei. Mēs orientējamies uz Eiropas sabiedrību. Šis laiks veicina nepieciešamību paaustināt prasības izglītībā sākot no pirmsskolas. Brīvā tirgus attiecības ir fakts, ar ko mums jārēķinās. Tikai katra sabiedrības indivīda aktivitāte un ilgtspējīga izglītība spēs nodrošināt nākotni sev, savai ģimenei. Mūsu izglītība iziet no mūsu valsts plašajā pasaulē, jo tās mērķis ir integrēties Eiropā un pasaulē. Latvijas izglītība kļūst par Eiropas izglītības sistēmas vienu sastāvdaļu. UNESCO Starptautiskās komisijas „Izglītība 21.gadsimtam ziņojumā uzsvērts, ka izglītības politikai skolu izglītības kvalitātes jautājums jārisina 3 virzienos: 1. Pedagoga darbības kvalitātes uzlabošana (sākotnējā izglītība, mūžizglītība) 2. Izglītības programmas pilnveidošana (pilnīgojot mācību metodes, mācību materiālus, grāmatas, datoru izmantošanu u.c.) 3. Skolu vadīšanas efektivitātes paaugstināšana Ar staptautisko ekspertu palīdzību izanalizēta Latvijas izglītības politika pagājušā gadsimta beigās. Atzīts, ka valsts sasniegusi ievērojamu progresu pārmaiņu ieviešanā izglītībā. Reformas laikā to raksturo jaunu iniciatīvu strauja izplatība, kā arī, mācoties no citu valstu pieredzes, pārstrādā agrāk pieņemtos likumus par prioritātēm, tradīcijām un vērtībām.