Vērtējums:
Publicēts: 13.01.2006.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 3 vienības
Atsauces: Ir
  • Eseja 'Plaģiātisms', 1.
  • Eseja 'Plaģiātisms', 2.
  • Eseja 'Plaģiātisms', 3.
  • Eseja 'Plaģiātisms', 4.
  • Eseja 'Plaģiātisms', 5.
Darba fragmentsAizvērt

„Vai ir labi norakstīt?” – tāds jautājums ir jāuzdod vispirms katram sev pašam. Iespējams, kāds no mums atbildēs uzreiz, droši un apstiprinoši, padomājot tikai par savu „labumu” (jo vai tad tas nav brīnišķīgi – ātri un bez lielām pūlēm dabūt gatavu kādu drīz nododamu referātu). Bet var taču gadīties arī tā, ka esi pats ieguldījis daudz laika savā darbā – un še: kāds citam pasniedzējam to uzdod par savu.

Protams, „godīgākie” varbūt tev paprasīs atļauju pārsaukt tavu darbu par savējo un pat samaksās, iespējams. Viņi teiks, ka šis „savējais darbs” nu nekādā gadījumā nav uzskatāms par plaģiātismu, jo „ir taču samaksātas autortiesības”! Jo taču plaģiātisms ir cita pētnieka darba vai darba daļas piesavināšana un uzdošana par savējo, nevis „godīgi nopirkts” darbs – tā viņi oponēs. LU Juridiskās fakultātes dekāns Kaspars Balodis „Universitātes Avīzei” par šādiem gadījumiem gan pauž izteikti stingru viedokli: „Nostāja, protams, ir negatīva, jo jebkuram studenta pētnieciskajam darbam jābūt patstāvīgi izstrādātam. Nodarbojoties ar plaģiātu, students sev izraksta intelektuālās nabadzības apliecību.”

„Nu kas tad par tā par tādu lielu problēmu – viens vairāk vai mazāk godīgi norakstīts darbs, - ka uzreiz jāsauc tas par plaģiātu!” – oponenti turpinās strīdēties un piesauks „daudz nopietnākus” gadījumus. Piemēram, no autoražošanas nozares: "Honda" jau 2004.gada pavasarī vērsās tiesā pret Ķīnas uzņēmumu "Shuanghuan Auto", kurš pērn vietējā tirgū sāka piedāvāt precīzu "Honda CR-V" kopiju ar nosaukumu "S-RV". Novembrī līdzīga rakstura tiesas prāva tika sākta pret uzņēmumu "Hebei Xinkai". Taču tagad [2004.gada decembrī] japāņu koncerns ir gatavs vēl apjomīgākai prāvai, vēršoties tiesā uzreiz pret deviņām ķīniešu kompānijām, un iemesls ir tas pats vecais, proti, plaģiātisms.

Te gribētos piebilst, ka mironis nevar būt tikai mazliet miris. Arī mazs plaģiāts tomēr ir un paliek plaģiāts. Un studentu mācību darbi, šķiet, ir tomēr visvairāk šī netikuma skartie. Kāpēc?


Varētu piesaukt vairākus, it kā pat objektīvus iemeslus:

• Students ir nabadzīgs, viņam mūždien trūkst laika mācībām, jo jāstrādā, tāpēc ir vieglāk „aizņemties” darbu nekā pašam to pilnībā izstrādāt;
• Tā paša iemesla dēļ viņš labprāt uzrakstīs kādu darbu citam studentam pret samaksu;

Autora komentārsAtvērt
Atlants