Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 5 | |
1. | Analītiskā daļa | 7 |
1.1. | Valsts budžeta jēdziens un būtība | 8 |
1.2. | Budžeta izdevumu klasifikācijas metodes | 11 |
2. | Aprēķinu daļa – LR kopbudžeta izdevumu analīze | 15 |
1.3. | LR Budžeta izdevumu analīze pēc ekonomiskās klasifikācijas | 16 |
1.4. | LR Budžeta izdevumu analīze pēc funkciju klasifikācijas | 20 |
1.5. | Latvijas valsts budžeta izdevumi salīdzinājumā ar Igauniju un Lietuvu | 24 |
Secinājumi un priekšlikumi | 26 | |
Bibliogrāfiskais saraksts | 28 |
Pieaugot izdevumiem sabiedrības vajadzībām Eiropā 19.gadsimtā, sāka attīstīties budžeta veidošanas prakse. Publiskais sektors tik strauji paplašinājās, ka radās nepieciešamība pēc procedūrām, kas kontrolētu valsts ieņēmumu un izdevumu plūsmu. Jau tajā laikā budžeta veidošana tika definēta kā procedūru kopums, kas ik gadu atkārtojās. Atšķirībā no pārējām valdības aktivitātēm, piemēram, valdības politikas plānošanas, budžeta izstrādes process daudzējādā ziņā ir nemainīgu procedūru kopums. Budžeta veidošana tiek definēta kā procedūru kopums, kas ar niecīgām izmaiņām atkārtojas ik gadu un ar kura palīdzību valdība disciplinē lēmumu pieņemšanas procesu un kontrolē savu institūciju darbību.
Lai valsts savas funkcijas varētu izpildīt, tās rīcībā jābūt noteiktam naudas līdzekļu kopumam jeb valsts finansēm. Šo naudas līdzekļu uzkrāšana, sadale un izmantošana tiek veikta ar valsts budžeta starpniecību. Ar budžeta palīdzību valdība disciplinē lēmumu pieņemšanas procesu un kontrolē savu institūciju darbību. Valsts budžets ir svarīgs finanšu sistēmas posms, kuru apstiprina valsts augstākais likumdošanas orgāns un kuram pēc tā pieņemšanas ir likuma spēks.
Valsts budžeta izdevumi ir visi maksājumi no budžeta, izņemot parāda pamatsummas atmaksu. Izdevumi sastāv no uzturēšanas izdevumiem, kapitāliem izdevumiem un izdevumiem investīcijām, valsts budžeta izdevumus resori plāno kārtējam budžeta gadam, izstrādājot tā saucamo budžeta pieprasījumu. Veidojot budžetu, svarīgi ievērot budžeta veidošanas pamatprincipus, kas ir – vienotība, precizitāte, regularitāte, likumība un caurspīdīgums. Izdevumu klasifikācijas piemērošanā ir svarīgi, lai klasifikācija nodrošinātu budžeta politikas formulēšanu, identificētu resursu piešķiršanu starp sektoriem, valdības pasākumus un to izpildes līmeni, atvieglotu ekonomisko analīzi, budžeta vadības ikdienas pasākumus, uzraudzības funkcijas, kā arī veicinātu grāmatvedības uzskaites optimizāciju.
Budžeta izdevumu administratīvā klasifikācija ir nepieciešama budžeta ikdienas uzraudzības procesam un atbildības paaugstināšanai.…
Esošajos krīzes apstākļos Starptautiskais valūtas fonds ir uzstādījis Latvijai nosacījumus samazināt valsts budžeta izdevumus. Gadījumā, ja Latvija nespēs izpildīt Starptautiskā valūtas fonda noteikumus un nesaņems aizdevumu, ārvalstu ekonomisti jūnijā Latvijai prognozē maksātnespēju. Tādēļ autoram šķiet īpaši aktuāli ar valsts budžeta organizāciju saistītie jautājumi. Darbā kā pamatmērķi autors izvirza izpētīt LR valsts konsolidēta kopbudžeta izmaiņas pēdējo trīs gadu laikā, veikt budžeta analīzi, salīdzināt budžeta izdevumus Latvijā, Lietuvā un Igaunijā, tā rezultātā izdarot secinājumus par valsts pamatbudžeta izdevumu organizāciju un politiku, kā arī izstrādāt argumentētus priekšlikumus valsts izdevumu pilnveidošanai, kas nodrošinātu efektīvu valsts pamatbudžeta līdzekļu izlietojumu. Izvirzītā mērķa sasniegšanai studiju darbā autors nosaka šādus uzdevumus: 1. Izpētīt budžeta būtību un lomu makroekonomiskajā attīstībā, kā arī izanalizēt budžeta izdevumu izmaiņas un to ietekmējošos faktorus makroekonomiskajā vidē pamatojoties uz speciālo literatūru un statistiku; 2. izanalizēt budžeta izdevumu klasifikācijas metodes; 3. meklēt likumsakarības starp valsts budžeta izdevumu plānošanu un politiku; 4. izvērtēt un analizēt Latvijas valsts budžeta izdevumus atbilstoši ekonomiskajai klasifikācijai un valdības funkcijām; 5. Salīdzināt budžeta izdevumu sistēmas, struktūras un rādītājus starp Baltijas valstīm; 6. uz analīzes pamata izstrādāt argumentētus secinājumus, kā arī sniegt priekšlikumus budžeta izdevumu racionālākai izmantošanai; 7. prognozēt budžeta izdevumu prioritātes nākotnē.