Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 01.07.2010.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 4 vienības
Atsauces: Ir
  • Konspekts 'Franšīzes līgums', 1.
  • Konspekts 'Franšīzes līgums', 2.
  • Konspekts 'Franšīzes līgums', 3.
  • Konspekts 'Franšīzes līgums', 4.
  • Konspekts 'Franšīzes līgums', 5.
  • Konspekts 'Franšīzes līgums', 6.
Darba fragmentsAizvērt

Mūsdienās franšīzes līgums ir populārs uzņēmējdarbības uzsākšanas veids, tomēr ne katrs spēj iedomāties, kā tās pirmsākumi meklējami 500 gadu tālajā vēsturē. Franšīze kā termins ir nācis no senās franču valodas (franchise), kas tulkojumā nozīmē atvieglojums, privilēģija, tiesības, brīvība1 . Viduslaikos Anglijas karaļi baroniem deva tiesības vākt nodokļus konkrētās teritorijās, par ko baroni karaļiem maksāja noteiktu samaksu, brīvajiem cilvēkiem par noteiktu samaksu tika ļauts pārdot savu preci pilsētas tirgos un gadatirgos, un vietas, kur tika ļauts to darīt saucās par franšīzēm2 . Līdz pat mūsdienām dažās valstīs juridiskais termins franšīze nozīmē tiesību nodošana – Amerikas Savienotajās Valstīt (ASV) un Austrālijā šīs tiesības nodot valdība, bet Anglijā – karalis. Lielbritānijā arī mūsdienās darbojas senās franšīzes, kas dot to īpašniekiem uzturēt tirgus, prāmjus un tiltus, kā arī rīkot gadatirgus. 19.gs. sākumā tajā pašā Anglijā tika izveidota „sasaistīto māju” sistēma, kura deva tiesības pārdot alkoholu iebraucamo namu jeb mūsdienu izpratnē viesnīcu īpašniekiem, pie tam atļauju tie varēja iegūt tikai apmaksājot speciālu licenci. Bieži vien šo māju īpašniekiem nebija pietiekamu finansiālo līdzekļu, lai uzturētu kārtībā namu un apmaksātu licenci, tāpēc alkohola ražotāji deva kredītus un atļāva īrēt to īpašumus, pretī saņemot atļauju pārdot alkoholu šajos namos. Komercdarbības izpratnē franšīze sāka attīstīties ASV 19.gs. sešdesmitajos gados. Šajā laikā ASV ražoja šujmašīnas „Singer”, liels pieprasījums pēc tām nebija, bet izveidot savu pārdošanas vietu tīklu visā valstī bija dārgs un ietilpīgs darbs, tāpēc uzņēmums nolēma pārdot tiesības pārdot un apkalpot šujmašīnas „Singer” citiem neatkarīgiem uzņēmumiem, kuriem tas bija izdevīgi, jo pērkot šujmašīnu, tā izmaksāja tikai 60 $, bet pārdeva tās jau par 125 $. Franšīzes sistēma bija tik veiksmīga, ka tā sāka izplatīties un darboties arī citās sfērās.
Franšīzes līgums komerclikuma izpratnē

Autora komentārsAtvērt
Atlants