-
Motivācijas sistēma un tās nozīme uzņēmējdarbībā
Adekvāts atalgojums. Darbinieki vēlas tādu apmaksas sistēmu, kura būtu pareiza, viennozīmīga un sakristu ar vēlamo. Tirdzniecībā strādājošie cilvēki par atalgojumu vēlas tādu atalgojuma daļu, kas ir atkarīga no pienesuma vai rezultāta. Tādā veidā tie sajūt stimulu, lai sasniegtu vairāk un sasniegtu pēc iespējas augstāku rezultātu.
Labvēlīga vide. Darbā cilvēki pavada ļoti ilgu laika periodu. Vairumam cilvēku draudzīgs un labvēlīgs kolektīvs ir faktors, kas ietekmē apmierinātības sajūtu ar darbu. Ne mazāk svarīgas ar attiecības ar priekšnieku. Uzslava no tiešā priekšnieka par labi veiktu darbu, darbinieka viedokļa uzklausīšana, personiska ieinteresētība ļauj darbiniekiem labāk justies darba vidē.
Apkopojot iepriekšminēto, darba autors izdara secinājumu, ka motivēšanas sistēmas veidošana ir viena no svarīgākajām uzņēmējdarbības funkcijām, tāpēc ka motivēti un talantīgi cilvēki rada vislielāko vērtību. Darbinieku motivāciju ievērojami palielina tādi faktori kā saikne starp darbu un atalgojumu, apmierinātība ar sevi pēc paveiktā darba, nozīmīguma sajūta, darba mērķu apzināšanās, profesionālā izaugsme, finansiālā atlīdzība un atzinība. Nepieciešams arī maksimāli izmantot organizāciju vadības un arī tiešo vadītāju rīcībā esošos nemonetāros motivatorus. Šim nolūkam ierosināts veidot vienotu personāla motivācijas sistēmu, noteikt prioritāros motivēšanas paņēmienus, uzlabot informācijas plūsmu un sadarbību starp vadošo līmeni un darbiniekiem un stiprināt un izskaidrot saikni starp darba rezultātiem un saņemto atalgojumu.
…
Darbinieks, kuram nav nerealizētu vajadzību, būs pasīvs darba procesa dalībnieks. Aktīvs darbinieks var būt tikai tāds darbinieks, kuram ir nerealizētas vajadzības un kuras viņš var realizēt tikai strādājot darbā. Ja darbinieks, kuram ir nerealizētas vajadzības, nevar tos realizēt darba laikā, zūd motivācija, kas veicina darba izpildi. Uzņēmumam parasti ir dažādi personāla vajadzību realizēšanas nosacījumi, tādēļ pareizi ir attīstīt tikai tās vajadzības, kuru realizēšanai ir iespējas. Lai pareizi vadītu personālu, vadītājiem ir jāzina motīvi, kas veicina personāla darbu, un tos pareizi izmantot.