-
Autsorsinga būtība un izmantošanas sfēra, tā priekšrocības un trūkumi
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 2 | |
1. | Autsorsinga jēdziens | 3 |
2. | Ārpakalpojumu izvēles priekšrocības un trūkumi | 5 |
3. | Ārpakalpojumu veiksmīgas izvēles priekšnosacījumi | 8 |
4. | Ārpakalpojumu globalizācija | 9 |
5. | Ārpakalpojumi juridiskajā aspektā | 10 |
Nobeigums | 11 | |
Izmantotās literatūras saraksts | 12 |
Termina autsorsings izmantošana latviešu valodā aizgūta no angļu valodas vārda outsourcing, kas tiešā tulkojumā nozīmē ārējo avotu izmantošana (out – ārējs; source – avots1), jeb ekonomiskā nozīmē precīzāk teikt – ārējo līgumdarbu piesaistīšana. Latviešu valodā daudzkārt izmanto arī latviskoto un, manuprāt, ļoti loģiski piesaistīto terminu ārpakalpojumi, kuru turpmāk arī izmantošu savā darbā. Tātad, ārpakalpojumu izmantošana ir citas firmas pakalpojumu izmantošana, tā vietā, lai uzņēmumā pieņemtu darbā savu kvalificētu tiešo darbinieku, t.i., uzņēmums deleģē daļu savu netiešo funkciju citiem profesionāliem darba veicējiem, ekspertiem – uzņēmējiem, kuriem konkrētā pakalpojumu sfēra ir pamatbizness. Ārpakalpojumi ir kļuvuši par ierastu un plaši izplatītu pārstrukturēšanas veidu būtībā visos ekonomikas sektoros un vairums Eiropas valstu.
Ārpakalpojumi ir uzņēmuma stratēģisks lēmums, tāpēc ir svarīgi, lai tas ir uzticams un ar labu finansiālu pamatu, kā arī, lai tas ir eksperts savā jomā un tam ir pietiekami resursu, lai realizētu pakalpojumus, līdz ar to ārpakalpojumi ir pareizi ievirzītas uzņēmējdarbības pievienotā vērtība, kas ļauj tai kļūt vēl veiksmīgākai. Savukārt ārpakalpojumu ņēmējam ir jābūt pietiekamām iespējām, lai nopirktu un vadītu pakalpojumu procesus, jo ārpakalpojumu sniedzēja izmantošana nenozīmē, ka tā sakārtos kāda neveiksmīga uzņēmuma saimniecisko darbību priekšzīmīgā kārtībā.…
Uzņēmējdarbībā bieži vien tās vadītājs nonāk situācijā, kad jāizlemj, vai noteiktu darbu, kā piemēram, grāmatvedība, reklāma vai mārketings, veikt pašam meklējot un pieņemot darbā savu darbinieku, vai uzticēt tās veikšanu citam uzņēmumam, kas konkrētā jomā darbojas kā profesionālis. Šādus pakalpojumus sauc par ārpakalpojumiem jeb apkalpojumu autsorsingu. Referātā tiek apskatīts ārpakalpojumu jēdziens, tā izmantošanas priekšrocības un trūkumi, kā arī tā darbība visā pasaulē jeb globalizācija. Tāpat tiek sniegts ieskats ārpakalpojumu juridiskā aspekta jautājumā, tas ir, ar kādu līgumu ārpakalpojumu darījums tiek noformēts.