Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 18.10.2010.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 8 vienības
Atsauces: Ir
  • Referāts 'Kultūras teorija - atbildes uz trim jautājumiem', 1.
  • Referāts 'Kultūras teorija - atbildes uz trim jautājumiem', 2.
  • Referāts 'Kultūras teorija - atbildes uz trim jautājumiem', 3.
  • Referāts 'Kultūras teorija - atbildes uz trim jautājumiem', 4.
  • Referāts 'Kultūras teorija - atbildes uz trim jautājumiem', 5.
  • Referāts 'Kultūras teorija - atbildes uz trim jautājumiem', 6.
  • Referāts 'Kultūras teorija - atbildes uz trim jautājumiem', 7.
Darba fragmentsAizvērt

„Spriestspēja”, ir ļoti bieži dzirdēts vārds, tāpat kā vārds „kritika”, ko tie nozīmē ir skaidri saprotams, bet tas ko nozīmē šie vārdi abi kopā nav zināms. Tādēļ noskaidrošu par ko ir Kanta „Spriestspējas kritika”
Kantam nozīmīgs ir vārds „kritika” – 3 darbu nosaukumos to pielietojis – „Tīrā prāta kritika”, „Praktiskā prāta kritika” un „Spriestspējas kritika”. Kritika viņam nozīmē to, ka prātam ir jāapjēdz savas robežas. Darbā „Spriestspējas kritika” Kants apskata šādas problēmas - patikas un nepatikas jūtas (dvēseles spējas), spriešanas spējas (izziņas spējas), mērķtiecība (apriorie principi), - un attiecas uz mākslu.1
Kants terminu „spriestspēja” skaidro kā atsevišķā spēju atrast vispārējo. „Spriestspējas kritika” pēta saistību starp praktisko un teorētisko filozofiju. Tai ir divas pamatformas: teleoloģiskā un estētiskā spriestspēja. Pirmajā daļā „Estētiskā spriestspējas kritika” parādīts, ka subjekta estētiskā ievirze attiecībā pret objektu, ir atšķirīga no teorētiskās un praktiskās, to nevar reducēt ne uz vienu no tām. Kants ir secinājis: „Skaistākais ir tas, kas tiek izzināts kā nepieciešamais labpatikas priekšmets bez jēdziena”. …

Autora komentārsAtvērt
Atlants