Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 05.11.2013.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 8 vienības
Atsauces: Nav
  • Referāts 'Ievads sociālā psiholoģijā', 1.
  • Referāts 'Ievads sociālā psiholoģijā', 2.
  • Referāts 'Ievads sociālā psiholoģijā', 3.
  • Referāts 'Ievads sociālā psiholoģijā', 4.
  • Referāts 'Ievads sociālā psiholoģijā', 5.
  • Referāts 'Ievads sociālā psiholoģijā', 6.
  • Referāts 'Ievads sociālā psiholoģijā', 7.
  • Referāts 'Ievads sociālā psiholoģijā', 8.
  • Referāts 'Ievads sociālā psiholoģijā', 9.
  • Referāts 'Ievads sociālā psiholoģijā', 10.
Darba fragmentsAizvērt

Darbojošie procesi sociālās psiholoģijas zinātnē.
Darbojošie procesi sociālajā psiholoģijā ir pirmā iespaida veidošanās, atribūcija, sociālie spriedumi, stereotipi un aizspriedumi, agresija, tuvība un sociālās grupas.
1.Pirmā iespaida veidošanās.
Galvenais pirmā iespaida veidošana ir cilvēka ārējais izskats un uzvedība. Pirmajam iespaidam ir liela nozīme cilvēka turpmākajā uztverē. Par to liecina pirmā iespaida efekts- tendence interpretēt cilvēka uzvedību saskaņā ar pirmo iespaidu, kas par viņu ir radies. Pirmā iespaida veidošanā nozīmīgas ir ne tikai stabilas īpatnības, kuras raksturo cilvēka ārējo izskatu. Tiek pievērsta uzmanība ar dinamiskajiem, mainīgajiem uzvedības aspektiem- kā cilvēks žestikulē, kā viņš runā utt.

2.Atribūcija.
Atribūcija ir secinājumu izdarīšana par cilvēka uzvedības cēloņiem un viņa sociālajām attieksmēm, iekšējo vai ārējo rīcības cēloņu piedēvēšana viņa uzvedībai. Visbiežāk atribūcija ir vērojama tad, kad cilvēki saskaras ar kaut ko jaunu, negaidītu. Atribūcija palīdz paredzēt un kontrolēt notikumus, nosaka cilvēka jūtas, ievirzes un uzvedību. Pastāv arī atribūcijas kļūdas, kā piemēram, indivīda tieksme nenovērtēt situatīvo faktoru nozīmi, ļaunprātības atribūcijas kļūdas un pašapstiprināšanas kļūdas.

3.Sociālie spriedumi.
Kognitīvā procesa galarezultāti ir spriedumi un lēmumi. Sociālos spriedumus lielā mērā veido spriedumu heiristikas- kognitīvie līdzekļi, kas ļauj indivīdam maksimāli ekonomiski un īsā laikā izdarīt vairāk vai mazāk ticamus spriedumus. Izdala šādas biežāk sastopamās heiristikas: pieejamība, reprezentativitāte, pielāgošana, psiholoģiskā imitācija.

4.Stereotipi un aizspriedumi.

Autora komentārsAtvērt
Atlants