Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 07.08.2006.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Ir
  • Referāts 'Mišels Fuko "Uzraudzīt un sodīt". Cietuma rašanās', 1.
  • Referāts 'Mišels Fuko "Uzraudzīt un sodīt". Cietuma rašanās', 2.
  • Referāts 'Mišels Fuko "Uzraudzīt un sodīt". Cietuma rašanās', 3.
  • Referāts 'Mišels Fuko "Uzraudzīt un sodīt". Cietuma rašanās', 4.
  • Referāts 'Mišels Fuko "Uzraudzīt un sodīt". Cietuma rašanās', 5.
  • Referāts 'Mišels Fuko "Uzraudzīt un sodīt". Cietuma rašanās', 6.
  • Referāts 'Mišels Fuko "Uzraudzīt un sodīt". Cietuma rašanās', 7.
  • Referāts 'Mišels Fuko "Uzraudzīt un sodīt". Cietuma rašanās', 8.
  • Referāts 'Mišels Fuko "Uzraudzīt un sodīt". Cietuma rašanās', 9.
  • Referāts 'Mišels Fuko "Uzraudzīt un sodīt". Cietuma rašanās', 10.
  • Referāts 'Mišels Fuko "Uzraudzīt un sodīt". Cietuma rašanās', 11.
  • Referāts 'Mišels Fuko "Uzraudzīt un sodīt". Cietuma rašanās', 12.
  • Referāts 'Mišels Fuko "Uzraudzīt un sodīt". Cietuma rašanās', 13.
  • Referāts 'Mišels Fuko "Uzraudzīt un sodīt". Cietuma rašanās', 14.
  • Referāts 'Mišels Fuko "Uzraudzīt un sodīt". Cietuma rašanās', 15.
  • Referāts 'Mišels Fuko "Uzraudzīt un sodīt". Cietuma rašanās', 16.
  • Referāts 'Mišels Fuko "Uzraudzīt un sodīt". Cietuma rašanās', 17.
  • Referāts 'Mišels Fuko "Uzraudzīt un sodīt". Cietuma rašanās', 18.
  • Referāts 'Mišels Fuko "Uzraudzīt un sodīt". Cietuma rašanās', 19.
  • Referāts 'Mišels Fuko "Uzraudzīt un sodīt". Cietuma rašanās', 20.
  • Referāts 'Mišels Fuko "Uzraudzīt un sodīt". Cietuma rašanās', 21.
  • Referāts 'Mišels Fuko "Uzraudzīt un sodīt". Cietuma rašanās', 22.
Darba fragmentsAizvērt

Otrā nodaļa
LABAS DRESĒŠANAS LĪDZEKĻI
Pašā XVII gadsimta sākumā Valhauzens runāja par "tiešu disciplīnu" kā "labas
dresēšanas" mākslu.61 Disciplinārā vara īstenībā ir vara, kuras galvenā funkcija ir nevis
izspiest un atņemt, bet gan "dresēt" vai katrā ziņā tā dresēt, lai labāk izspiestu un vairāk
atņemtu. Tā nesaista spēkus, lai tos mazinātu; tā cenšas tos savienot visus kopā tādā veidā, lai
tos vairotu un izmantotu. Tā necenšas visu tai pakļauto vienmērīgi un masveidīgi saliekt, bet
gan atdala, analizē, diferencē, virza savus sadalīšanas paņēmienus līdz nepieciešamām un
pietiekamām īpatnībām. Tā "dresē" mobilas, juceklīgas un nevērtīgas ķermeņu un spēku
masas un lielu skaitu individuālu elementu - atsevišķas šūniņas, organiskas autonomijas,
ģenētiskas identitātes un pēctecības, kombinētus segmentus. Disciplīna "ražo" indivīdus; tā ir
specifiska varas tehnika, kas indivīdus pieņem reizē kā savu vingrinājumu objektus un
instrumentus. Tā nav triumfējoša vara, kas savas pašas pārmērībā var uzticēties savai
pārvarenībai; tā ir necila, aizdomu pilna vara, kas darbojas pēc aprēķinātas, taču pastāvīgas
ekonomijas formas. Tie ir otršķirīgi pieticīgas modalitātes paņēmieni, ja tos salīdzina ar
augstākās varas majestātiskajiem rituāliem vai lielajiem valsts aparātiem. Un tieši tie
pamazām iekaros šīs augstākās formas, pārveidos to mehānismus un uzspiedīs savus
procesus. Juridiskais aparāts neizvairīsies no šīs gandrīz slepenās invāzijas. Disciplinārās
varas panākumi, bez šaubām, ir saistīti ar vienkāršu instrumentu lietošanu - hierarhisku
skatienu, normalizējošu sankciju un to kombināciju tai specifiskā procesā, - ko sauc par
eksāmenu.
HIERARHISKĀ UZRAUDZĪBA
Disciplīnas vingrinājums pieļauj sistēmu, kas savalda ar kontroles funkciju; aparāti vai
tehnikas, kas ļauj redzēt, noved pie varas rezultātiem, turklāt piespiešanas līdzekļi padara
skaidri redzamus tos, pret kuriem tie tiek lietoti. Klasiskajā laikmetā redz pamazām ceļamies
šīs cilvēciskās daudzveidības "observatorijas", par kurām zinātnes vēsturē palicis tik maz
cildinājumu.

Autora komentārsAtvērt
Atlants