Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 25.01.2011.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 3 vienības
Atsauces: Ir
  • Referāts 'Vērtēšanas metodes', 1.
  • Referāts 'Vērtēšanas metodes', 2.
  • Referāts 'Vērtēšanas metodes', 3.
  • Referāts 'Vērtēšanas metodes', 4.
  • Referāts 'Vērtēšanas metodes', 5.
  • Referāts 'Vērtēšanas metodes', 6.
  • Referāts 'Vērtēšanas metodes', 7.
  • Referāts 'Vērtēšanas metodes', 8.
  • Referāts 'Vērtēšanas metodes', 9.
  • Referāts 'Vērtēšanas metodes', 10.
  • Referāts 'Vērtēšanas metodes', 11.
  • Referāts 'Vērtēšanas metodes', 12.
  • Referāts 'Vērtēšanas metodes', 13.
  • Referāts 'Vērtēšanas metodes', 14.
  • Referāts 'Vērtēšanas metodes', 15.
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  Ievads    3
1.  V. Zelmeņa uzskati par vērtēšanas sistēmu    5
1.1.  Didaktiskās prasības    5
1.2.  Kontroles metodikas pamati    6
2.  D. Preta vērtēšanas paņēmieni    10
2.1.  Novērošana    10
2.2.  Darbu mapes    10
2.3.  Mutiski jautājumi un intervijas    11
2.4.  Aptaujas    11
2.5.  Pārbaudes lapas    12
2.6.  Esejas tipa jautājumi    12
2.7.  Atbilžu izvēles jautājumi    13
3.  N. L. Geidža vērtēšanas paņēmieni    15
3.1.  Neformālā vērtēšana    15
3.2.  Formālie pārbaudes darbi un uzdevumi    15
  Secinājumi    16
  Izmantotu informācijas avotu saraksts    17
Darba fragmentsAizvērt

„Skolēnu izglītības līmeņa vērtēšana nav tikai statistikas ziņu ievākšanas līdzeklis. Tai jāsekmē arī skolas mācību un audzināšanas darba pilnveidošana. Tāpēc ir jāievēro turpmāk minētās didaktiskās prasības.
1.Kontrolei jābūt tiešai un individuālai. Skolotājs personīgi atbild par katra sava skolēna sasniegumiem viņa mācību priekšmetā, tāpēc viņam arī ir tiesības un pienākums katru rūpīgi pārbaudīt un novērtēt. Priekšmeta skolotāja viedoklis ir jārespektē arī eksaminācijas komisijai.
2.Lai visās republikas skolās nodrošinātu aptuveni vienādu zināšanu un prasmju līmeni, ir jāsaskaņo prasības un vērtēšanas kritēriji – jānosaka, kas jāzina un kas jāprot katrā mācību priekšmetā katrā klasē. Orientieri te ir standarti, programmas un mācību grāmatas.
3.Skolēnu sasniegumu pārbaudei un vērtēšanai jābūt objektīvai. To nedrīkst ietekmēt skolēnu uzvedība un skolotāja simpātijas vai antipātijas pret atsevišķiem skolēniem. Disciplīnas pārkāpēju nedrīkst sodīt ar zemu balli žurnālā. Šādu netaisnību saprot kā skolēni, tā arī viņu vecāki, un tā mazina skolotāja autoritāti.
4.Skolēna sasniegumi raksturo arī skolotāja veiksmes un neveiksmes. Par to jāuzņemas atbildība sabiedrības priekšā. Nepietiek skolēna kļūdas un trūkumus tikai konstatēt, bet obligāti jāpanāk to novēršana turpmākajās mācībās. Tas ir būtiski svarīgs izglītošanas nosacījums. Skolotāja darba pieredze sekmē viņa meistarības attīstību.
5.Pārbaudei jābūt sistemātiskai. Tas pamudina skolēnus sistemātiski mācīties – vērīgi sekot stundas gaitai un atbildīgi gatavot mājas uzdevumus. Ne vienmēr konstatēties rezultāti jānovērtē ar ballēm. Bieži pietiek ar īsu aizrādījumu vai nelielu paskaidrojumu. Par nozīmīgākiem kontroldarbiem skolēni laikus brīdināmi.
6.Pārbaudes uzdevumiem jābūt piemērotiem skolēnu izpildes iespējām. Skolotājs tos izvēlas līdzīgus agrāk izpildītajiem sagatavošanās vingrinājumiem. Pamatkritērijs ir programmas prasības, tomēr katra klase un katrs skolēns tām var tuvoties dažādā tempā atkarībā no sagatavotības. Atpalicība jākompensē ar papildu vingrinājumiem.
7.Pārbaudei jānorit taktiski, bez ironijas un asuma no skolotāja puses. Baiļu psihoze traucē atmiņu un domāšanu. Uztraukumu var mazināt, ja skolēna uzmanību uz brīdi novirza sānis no uztraukuma cēloņa. (Aicinājums neuztraukties parasti dod pretēju efektu.)…

Autora komentārsAtvērt
Atlants