Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 20.10.2003.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'LR Satversme un LR Saeima', 1.
  • Konspekts 'LR Satversme un LR Saeima', 2.
  • Konspekts 'LR Satversme un LR Saeima', 3.
Darba fragmentsAizvērt

Kā rakstīts grāmatā “Ievads politikā”, konstitūcija ir valsts pamatlikums (var būt arī vairāki), kam ir augstākais juridiskais spēks un kas reglamentē valsts un cilvēka savstarpējās attiecības , kā arī svarīgāko valsts institūciju izveidošanu, to funkcijas un savstarpējās attiecības. Šis, protams, bija gandrīz precīzs citāts, bet, manuprāt, definīcijas nav jēgas izgudrot no jauna- tās var tikai papildināt vai uzlabot, bet minētā ir visai precīza, tādēļ atstāšu kā ir.
Konstitūciju ģenēze var būt trejāda:
Oktorētas konstitūcijas- jeb spēcīga monarha veidotas, varas nostiprināšanas vajadzībām, kas pamatoti tiek uzskatītas par visnedemokrātiskākajām;
Gan tautas, gan monarha veidotas konstitūcijas. Šajā gadījumā monarhija tiek saglabāta vairāk formāli;
Tautas (precīzāk to pārstāvju) veidota konstitūcija. Arī Latvijai ir šādas izcelsmes konstitūcija, ko ir izstrādājusi tautas vēlēta Satversmes sapulce.
Konstitūcijas dalās dažādos tipos:
Rietumeiropas tipa konstitūcijas ir ļoti detalizētas;
Angloamerikāņu tipa konstitūcijas- vispārīgi noteiktas politiskās attiecības un valdīšanas struktūru;
Manifestējošā tipa konstitūcijas- to pamatā ir ideoloģijas un tās darbojās vairāk “uz papīra”, kā reālajā dzīvē.
Trešās pasaules valstu konstitūcijas- aizgūtas no rietumvalstīm un vairumā gadījumu nav piemērotas pastāvošajai politiskajai situācijai un nav pastāvīgas.…

Autora komentārsAtvērt
Atlants