Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 24.07.2012.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Ir
  • Konspekts 'Globalizācija. Starptautiskā mārketinga vide. Starptautiskā konkurence. Ekonomis', 1.
  • Konspekts 'Globalizācija. Starptautiskā mārketinga vide. Starptautiskā konkurence. Ekonomis', 2.
  • Konspekts 'Globalizācija. Starptautiskā mārketinga vide. Starptautiskā konkurence. Ekonomis', 3.
  • Konspekts 'Globalizācija. Starptautiskā mārketinga vide. Starptautiskā konkurence. Ekonomis', 4.
  • Konspekts 'Globalizācija. Starptautiskā mārketinga vide. Starptautiskā konkurence. Ekonomis', 5.
Darba fragmentsAizvērt

Globalizācijas procesa ietekmē mainās daudzi starptautisko attiecību aspekti. Katrai valstij jāņem vērā globālie procesi (atvērtas robežas, saskaņota likumdošana, kopēja valūta u.c.), kas samazina valsts, tās fizisko un juridisko personu patstāvību lēmumu pieņemšanā. 11
Mūsdienās globalizācijas procesus ietekmē ne tikai valstis, bet arī transnacionālās kompānijas. Transnacionālās kompānijas ir nacionāli monopoli ar ārvalstu kapitālu. Tās kontrolē lielāko daļu ārējo investīciju, ražošanu un starptautisko tirdzniecību. Tās galvenokārt ir ASV, Japānā un ES dalībvalstīs, un tās lielākoties darbojas augstās tehnoloģijas nozarēs.12 Jāatzīmē, ka dažu šo kompāniju gada peļņa pārsniedz daudzu mazu un vidēju valstu gada IKP.113 Transnacionālu kompāniju galvenā iezīme ir tā, ka savas galvenās mītnes un finansu centrus tās uztur augsti attīstītajās valstīs, taču rūpnīcas un ražošanas centri tiek uzturēti ārzonās. Transnacionālās kompānijas par savu ražotņu dislokācijas vietu izvēlas mazattīstītas valstis, kur ir izdevīgāki ekonomiskie apstākļi biznesa operācijām - ir pieejami lēti izejvielu resursi, relatīvi lēts darbaspēks, nav nodokļu sloga. Kā lielākās transnacionālās kompānijas var minēt „WalMart” „Exxon Mobil”, „Royal Duch Shell”, „Toyota Motor”, „General Motors”, „ING Group”, „Nokia”, „Lukoil” u.c. 14 Jāatzīmē, ka vislielākos ienākumus uz 2011.gada janvāri sev nodrošināja „WalMart” kompānija, kuras ienākumi sastādīja 419 miljardus $, nodarbinot vairāk kā 2 milj. darbinieku, no kuriem gandrīz 1,4 miljoni Amerikā, tādejādi kļūstot par vienu no lielākajiem privātajiem darba devējiem ASV, Kanādā. Wal-Mart apkalpo klientus vairāk nekā 200 miljonu reižu nedēļā, darbojoties 28 valstīs.15

Atlants